Biorytmy v našem životě

Každý z nás má zakódovány určité rytmy. Některé si uvědomujeme, některé naopak vůbec nevnímáme. Rytmy začínají periodickou činností nervových buněk, tlukotem srdce, dýcháním a končí u rytmů jako je pravidelný spánek, jídlo, fyzická činnost či odpočinek.

Základní rytmy jsou denní, měsíční a roční. V denním rytmu, který sami vnímáme asi nejvíce, má své místo čas pro duševní a tělesnou práci, ale i čas určený k odpočinku, k přijímání i trávení potravy. Všechny rytmy jsou nám vrozeny.

Zjistilo se, že když přichází v přesně týdenních intervalech určitý podnět – například v podobě částečně postního dne (tj. každé pondělí si uděláme postní čas,  celý den, půlden…) – pak se zachovává velmi příznivý a na tělo blahodárný týdenní rytmus. Zkuste proto do svého života zapojit nějaký takový podnět – vždy ho opakovat ve stejný den a čas – a věnovat si pravidelný rytmus.

Korigovány jsou velmi sofistikovaně sledem dnů a nocí, měsíčními  fázemi a ročními obdobími. Příkladem, kdy na sobě velmi cítíme „narušení“ rytmu, je změna letního a zimního času, kdy se náš rytmus naruší a zároveň vnitřní hodiny fungují stále stejně. Organismu pak může trvat několik dní, než se novému stavu přizpůsobí.

Velmi zajímavými a silnými faktory, které ovlivňují naše biologické chování, jsou například východ a západ slunce, prudký vzestup UV záření na jaře a naopak prudký pokles na podzim.  V těchto časových obdobích je doporučováno pohybovat se hodně venku, aby naše tělo změny přirozeně zaznamenalo a tím si i „brousilo“ instinkt.

Zjistilo se, že když přichází v přesně týdenních intervalech určitý podnět – například v podobě částečně postního dne (tj. každé pondělí si uděláme postní čas,  celý den, půlden…) – pak se zachovává velmi příznivý a na tělo blahodárný týdenní rytmus. Zkuste proto do svého života zapojit nějaký takový podnět – vždy ho opakovat ve stejný den a čas – a věnovat si pravidelný rytmus.

ČTĚTE TAKÉ:  RYCHLÉ TIPY JAK NA JARNÍ DETOXIKACI

Jsou-li  činnosti, které děláme, pravidelné, tělo je velmi dobře přijímá a zpracovává a udržuje si právě tolik potřebný rytmus. Intenzivně to můžeme cítit i na spánku – jaký je rozdíl, když chodíme spát nepravidelně, ponocujeme, a nebo uleháme každý den stejně? U spánku se silně doporučuje chodit spát ve stejný čas a vstávat každý den stejně. I o víkendech. Pokud to děláme jinak, pak si rytmus narušujeme a organismus má stále co dělat, aby ho vyrovnával. Tělo výkyvy nemá rádo a v případě, že trvale jednáme proti našim vrozeným biorytmům, může dojít dříve nebo později k tělesnému či nervovému zhroucení.

TIP: věnujte pozornost svému spánkovému rytmu, který „dělá den“! Při spánku je důležitá nejen jeho pravidelnost, ale také kvalita prostoru, postele a matrace. Nechte si poradit od profesionálů. Českorajská firma Matrace Haken vám dá péči, kterou hledáte!

VELKÁ SOUTĚŽ S FIRMOU MATRACE HAKEN – INFO TADY

 

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům: