Koutek pro rodiče: Vliv světla na zdraví dětí

Většina z nás už pochopila, že nejdůležitější elementy života jsou vzduch, potrava, voda a světlo. Bez těchto elementů dokážeme jen stěží žít plnohodnotný a zdravý život. Od samého počátku života našich dětí je tedy třeba dávat jim do základu to nejzdravější, aby měly „tuhý kořínek“. Zaměřujeme se proto na vlastní pěstování bio zeleniny bez chemie, jezdíme na hory a k moři za čistým vzduchem a snažíme se dávat dětem pít co možná nejkvalitnější vodu. Často ale zapomínáme na poslední element – světlo. Přesněji řečeno na světlo a tmu a jejich střídání. Protože přes den máme možnost užít si denní světlo a naopak v noci bychom si měli užívat co nejvíce temné tmy bez rušivých světelných zdrojů (to je spojeno s biorytmy, pokud je ctíme, funguje mnohem lépe celé naše tělo od regenerace přes kvalitu spánku až po imunitu). Jak na nás – a tedy i na naše děti – působí světlo a které je to správné a zdravé?

Mohli bychom začít a skončit tím, že co vymyslela příroda, je to nejlepší a nejléčivější pro nás. A tak to je. Tedy pokud chcete zdravé dítě, dávejte mu co nejvíc příležitostí být venku na denním světle. Rodiče si neuvědomují, že čím dál více času trávíme uvnitř budov, děti už neběhají celý den venku a nepřichází domů s tmou, jak tomu bývalo dřív. Naopak, často musí děti vyhánět od monitorů, mobilů a dalších zářičů nezdravého modrého světla a elektrosmogu, aby vůbec ven vyšly.

S nedostatkem přírodního denního světla jsou spojené problémy jako: deprese, nespavost nebo narušený spánek, špatná schopnost koncentrace, zhoršená paměť, oční vady, poruchy učení, hyperaktivita, nemoci srdce a cév, zvýšený cholesterol…

Mnohé tyto symptomy se dřív objevovaly jen u seniorů, nyní není výjimkou, že jimi trpí i malé děti. Prostřednictvím světla, které přichází do očí, lze přímo ovlivňovat fyziologické pochody v mozku i celém těle. Pokud jsme odděleni od slunečního záření a denního světla, zásadně si negativně ovlivňujeme vlastní zdraví. Běžné světelné zdroje v domácnosti i školách mají nižší intenzitu než má sluneční záření, ale také odlišné spektrální složení. Tedy bylo by nerozumné domnívat se, že pokud si doma rozsvítíme, je vše vyřešeno.

ČTĚTE TAKÉ:  Lednová křížovka o knihy od nakladatelství Portal

V případě, že dopřejete svému dítěti (a vlastně i sobě) čas venku hraním či procházkou, docílíte (kromě fyzických benefitů jako je budování síly, koordinace těla, sociální interakce, kreativity, fantazie a mnoha dalších) toho, že dítě nebude stresované, zlepší se mu zrak i schopnost koncentrace a vnímání – bude se mu lépe učit, zvýší se mu výkonnost mozku (a také efektivnost práce), nebude docházet k „zimním depresím“ z nedostatku světla (často pak každý z nás sahá po sladkém, zvyšuje se chuť k jídlu…), sníží se hyperaktivita, a dokonce se působení světla přičítá i snížená kazivost zubů a také redukce tělesné hmotnosti (souvisí nejen se samotným pohybem, ale také s činností štítné žlázy při dostatku světla).

Světlo bude mít jistě mnoho dalších – vědci zatím nezjištěných – přínosů pro naše tělo. Proto bylo „vymyšleno“ a stvořeno. Užívejte si ho. A nechte děti, ať si ho každý den „nabírají“ co nejvíce, budete pak mít zdravé a spokojené potomky plné energie.

-red-

Ukažte tento článek i vašim přátelům: