Petr Friedrich : „Rozhodne první setkání“

Otázka prodeje a koupě nemovitosti je citlivá věc. Pro mnoho lidí velmi významným krokem, který může život změnit. A to zásadně – pozitivně i negativně. Jak to tedy udělat, abyste svou nemovitost neprodali pod cenou, abyste prodej nesvěřili někomu, kdo místo pomoci ještě více pocuchá vaše nervy? Na to a mnohem více jsme se zeptali odborníka přes reality Petra Friedricha. Jde o profesionála, který se realitami pod hlavičkou M&M reality zabývá již dlouhé roky, přesně zná trh i náš region. Vyrůstal v Hodkovicích, mládí prožil v Liberci, dnes žije v Lomnici nad Popelkou a do péče se mu můžete svěřit i vy…

Začněme otázkou z pohledu financí a zákazníka. Mnoho lidí si spolupráci s realitní kanceláří rozmýšlí, protože má dojem, že v rámci provizí zaplatí velké peníze…
Hned na začátku je nutné říci, že provize bývá započítána v prodejní ceně, takže klient nemusí sahat do vlastních finančních prostředků. Dost důležité je také vědět, že provize náleží realitce až v době, kdy makléř zajistí kupujícího. Klient za službu platí až v době, kdy je obchod uskutečněn a uzavřen. Nekupuje tak zajíce v pytli. Provize je vždy domluvena dopředu. Klient tedy ví, kolik ho bude prodej stát. Běžně si člověk neuvědomuje, že se zakázkou má makléř dost vysoké výdaje. K tomu navíc připočtěte čas. To vše dělá makléř na vlastní náklady pro klienta až do ukončení obchodu zcela zdarma. Předání prodeje do rukou realitky zajistí klientovi klid. Ušetří to nejen čas, ale i nervy a mnoho starostí a ve finále to nejdůležitější –  i peníze.

Co vše je, pro naši představu, v provizi zahrnuto?
V provizi jsou zahrnuty veškeré firemní výdaje vynaložené na zakázku – inzerce na všech významných realitních internetových serverech, právníci, bankovní úschovna, katastrální úřady, profesionální fotograf, virtuální video, posouzení stavu nemovitosti a odhadu tržní ceny, doprava na prohlídky, diskuse s exekutory a insolvenčními správci, zajištění hypotéky, pojištění a další. Je zde zahrnuta i procentuální odměna pro makléře až za uskutečněný obchod, jak už jsem zmiňoval. To vše zajistí klientovi bezpracný prodej jeho nemovitosti – mnohdy i za vyšší částku, než by byl on sám schopen získat.

Co potřebuji, pokud přicházím do realitky a chci se domluvit na spolupráci?
Pokud uvažujete o prodeji, stačí přijít nebo zavolat, abychom se setkali a udělali první nezávaznou, v podstatě seznamovací schůzku. Všechny další věci se pak řeší postupně. Pokud jsou u nemovitosti spolumajitelé, je dobré být předem domluven na prodeji i s nimi. Dokumenty s sebou nemusíte nosit žádné, stačí se domluvit a přijít. Rozhodne vždy první setkání. Jsme naladěni stejně? Můžeme klidně hned uzavřít zprostředkovatelskou smlouvu o prodeji nemovitosti. Nejsme naladěni stejně? Moje zásada je, že nikoho nenutím a nepřemlouvám.

K čemu slouží zmíněná zprostředkovatelská smlouva a proč mají někteří klienti obavu ji podepsat?
Zprostředkovatelská smlouva je jen potvrzení toho, co bylo předem společně domluveno. Tedy CO se prodává a dohodnutá cena, že s M&M reality máte dohodu od – do. Já osobně většinou uzavírám smlouvu jen na 3 měsíce. Pokud se do 3 měsíců nemovitost neprodá, probíhá diskuze s majitelem. Většinou se řeší cena, nafotí se aktuální fotografie, nebo třeba dostaneme i nové informace. Smlouva o zprostředkování musí být podepsána, tím klient dává souhlas k inzerci nemovitosti na našich stránkách či v tisku na domluvenou dobu. Po celý čas jsme v kontaktu. Během této doby si klient vyzkouší, jestli je s našimi službami spokojen a chce s námi nadále pokračovat.

Kdo tedy stanovuje cenu nemovitosti k prodeji?
Někdy zákazník přichází s představou z internetu, která můžebýt „přestřelená“, nebo naopak podhodnocená. Realitka často umí prodat nemovitost i dráž, než si lidé myslí. Tím pádem získá klient více financí, aniž by se zvyšovala výše provize. A často nemovitost prodáme za cenu, na kterou by nikdy nedosáhl, pokud by prodával sám. My, jako realitka, můžeme zákazníkovi cenu doporučit, jelikož máme k dispozici cenové mapy a zkušenosti. Ve finále si ale klient cenu určuje sám.

Jste v poměrně těžké pozici, protože mnoho lidí má již negativní zkušenosti s některými makléři a realitkami…
To je pravda, těžko se napravuje špatná zkušenost jednotlivců. Ale napravit to lze. To se nám i daří. Máme zkušenosti i takové, že v jiné realitce nemovitost „ležela“ několik měsíců bez prodeje a u nás se prodala hned druhý den po zveřejnění nabídky. Dokážeme zjistit v čem je „zakopaný pes“, proč se nemovitost neprodala. A znovu opakuji, že můžeme klientovi vydělat i více peněz. Možná lépe zkusit první osobní nezávaznou schůzku a třeba svůj postoj změníte…

ČTĚTE TAKÉ:  Pozvánka do divadla: Vinnetou se vrací do Turnova! Pod taktovkou Divadelního souboru Tyl Slaná

Člověka, neznalého obchodu, láká prodávat na vlastní pěst, bez realitky, online. Jaká jsou úskalí?
Online prodejní portály bez realitky se jen tváří, že realitkou nejsou. Každý si ale může lehce zjistit, že předmětem podnikání je realitní činnost, a že se tedy jedná o realitní kancelář. Za poskytnuté služby musíte zaplatit, jako všude jinde. U nás je to o osobním kontaktu, kdy dostanete „balíček“ služeb a nemusíte se o nic starat. Tady ne. Stojí vás to čas a platíte nejen za inzerci, ale také za smlouvy, úschovnu, katastr…. Pro představu – za pár měsíců zaplatíte desítky tisíc korun a nikdy nevíte, na jaké částce se zastavíte a zda opravdu najdete kupce. Naproti tomu stojí zmiňovaná smlouva a domluvená výše provize od naší realitky, kdy vše víte dopředu.

Jaká úskalí při prodeji nemovitosti se ještě mohou objevit?
Je důležité, abychom získali co nejvíce informací o nemovitosti a především aby byly pravdivé, protože pokud skutečnosti známe, dá se mnoho věcí řešit pohodlně dopředu. Například se jedná o to, že exekutoři nedávají vždycky plomby na nemovitosti, aby se prodaly za co nejvyšší cenu. Je dobré se tedy předem domluvit s exekutorem nebo insolvenčním správcem. Což na bazarových prodejích soukromých osob nezjistíte. Stane se, že složíte prodejci zálohu, na nemovitosti je exekuce a už se nedoberete své zálohy zpátky. Tato situace u nás nastat nemůže. Rozum v těchto případech šetří peníze a předchází ztrátám.

Ke koupi nemovitosti je často potřeba hypotéka. Tu také dokážete nabídnout a vyřídit?
Ano. Jsme schopni hypotéku zařídit. Jde o to spojit se s klientem, zjistit jeho finanční situaci a v řádu dní se zjistí jeho bonita. Díky tomu můžeme rovnou rezervovat bydlení. Často se stává, že klient u své banky či finančního poradce na hypotéku nedosáhne. Ale v rámci naší nabídky jsme hypotéku téměř vždy schopni zajistit. Máme hypoteční centrum, které spolupracuje s větším počtem bank. Proto dokážeme nabídnout i nejvýhodnější hypotéku. Kromě toho umíme zařídit pojištění nemovitostí, energie apod…

M&M reality existuje i možnost prodat nemovitost v aukci. Proč zvolit tuto variantu prodeje?
V současné době je na trhu velmi málo domů, bytů i pozemků. Určit proto jejich správnou hodnotu může jen skutečný zájem na trhu o danou nemovitost. Prodejem v aukci získá nemovitost za nejvyšší cenu opravdu jen vážný zájemce. Aukce je tak profesionální způsob prodeje, v jejímž závěru jsou spokojené obě strany. Máme vlastní online systém, který zajišťuje celý proces aukčního prodeje nemovitosti. Každý účastník aukce může sledovat její průběh, dávat minimální či jinak vysoké příhozy a prodávajícímu umožňuje pohodlně pozorovat, jak hodnota jeho nemovitosti v reálném čase roste.

Je nějaká možnost prodeje i v případě, že potřebuji peníze rychle?
Ano, děláme i výkup nemovitostí. Pokud někdo potřebuje a chce rychle finanční prostředky, nebo prostě jen nechce čekat, dá se tedy udělat rychlý obchod. Při dohodě a podepsání smluv dostává klient 50 % při podpisu – druhých 50 % po zaevidování – tzn. že do měsíce má klient všechny peníze na účtu. Musíme však poctivě přiznat, že v takovém případě bude vždy hodnota vykupované nemovitosti snížena.

Obchodujete pouze s nemovitostmi v regionu, nebo vám mohu nabídnout nemovitost v celé republice?
Tak to je správná otázka. Skvělé je to, že nejsme vázáni na region. Tedy můžeme prodávat nemovitosti z celé republiky. Velkým přínosem tomu je vzájemná spolupráce všech našich makléřů. Takže pokud třeba na druhé straně republiky zdědíte nemovitost, nám můžete zadat zakázku a sepsat smlouvu, a makléř z té lokality bude zajišťovat prohlídky. A naopak. Pokud chcete prodat nemovitost v tomto kraji a jste z daleka, stačí sepsat smlouvu s M&M reality v místě vašeho bydliště a my zajistíme servis pro zájemce tady. Důležité je zmínit, že jsme specialisté pro tento region, je to náš domov. Víme o každém kamínku, dokážeme doporučit, známe prostředí… Takto spolupracujeme v rámci M&M reality, ale nebráníme se spolupráci i s jinými malými realitkami, které se nám tímto mohou ozvat.

Rozhovor a foto: Jitka Maděrová

Pro více informací a domluvu schůzky kontaktujte:
Petr Friedrich, vedoucí infocentra M&M reality

Tel: +420 604 64 84 64
Email: pfriedrich@mmreality.cz
Web: pfriedrich.mmreality.cz

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům:

434 komentářů: „Petr Friedrich : „Rozhodne první setkání“

Komentáře nejsou povoleny.