STRES: CO ŘÍKÁ TČM O STRESOVÉ ZÁTĚŽI U ŽEN PO ČTYŘICÍTCE?

Tradiční čínská medicína (TČM) spojuje vliv stresu na tělo s celkovou nerovnováhou. Za velmi destruktivní označuje stres právě pro ženy po čtyřicítce, kdy je v naprosté nerovnováze již hladina ženských hormonů. A stres ji ještě prohlubuje.

V klimakteriu trpí ženy přebytkem jangové energie, což vede k tzv. přehřívání jater. Podobně působí na játra i stres. Potom se účinek nerovnováhy hormonů a stresu sčítá a výsledkem je přemíra jangové energie v oblasti jater a zablokování proudící energie (čchi) tělem. Zablokovaná energie v oblasti jater vyvolá přemíru tepla v těle, vede k zahuštění krve, k další psychické nestabilitě, bušení srdce, k napětí v oblasti prsou, návalům a nočnímu pocení. Stres oslabuje také střed (slezinu a žaludek) a výsledkem je nedostatečné zásobení srdce krví a následně potom poruchy spánku (problémy s usínáním a jeho hloubkou). Dlouhotrvající nerovnováha, způsobená poklesem hladiny ženských hormonů a chronickým stresem, může vést až k vážným srdečním chorobám.

JAK ZABRÁNIT NEGATIVNÍMU ÚČINKU STRESU?

Doporučení se dají do značné míry využít pro kohokoli ‒ jako účinná prevence proti negativním dopadům stresu prospějí každému. Ale právě a především ženy po čtyřicítce nesmí dopustit, aby stres zhoršoval celkový stav jejich specifické hormonální nerovnováhy. Tady pomohou tři základní zbraně: výživa, pohyb a relaxace.

TČM říká, že spousta různých nemocí se dá léčit stejným způsobem. Tedy pokud má mnoho nemocí příčiny, na nichž se podílí stresový efekt, může snížením chronického stresu vymizet obezita, metabolický syndrom, kardiovaskulární nemoci, ale i alergie, astma, artritida, gastrointestinální nemoci a mnohé další. Samozřejmě na stejném zdravotním

problému se může podílet více stresových faktorů, a proto bude fungovat i více druhů terapií.

Odstraňování jednotlivých zdrojů stresových zátěží pro tělo (stresorů) přispěje ke snížení celkové stresové zátěže organismu. Doporučuje se konzumace kvalitních a správně zkombinovaných potravin, dostatek spánku, pravidelná relaxace a přiměřený pohyb – to jsou nejdůležitější pilíře pro odstraňování chronického stresu.

ČTĚTE TAKÉ:  ROZHOVOR: SÁRA TICHÁ & TOMÁŠ STRNAD: „Co pro mě znamená jóga ani slovy popsat nedokážu“

Stres je téma, které se dotýká naprosto každého z nás. Proto se tomuto tématu budeme věnovat i v příštím článku (březnové vydání novin – čtěte tady). Nyní tedy jen přinášíme výčet doporučení pro snížení stresu, kterým se budeme dále věnovat: zaměřte se na živiny pro nervový systém (vitamíny skupiny B, omega 3 nenasycené mastné kyseliny, vitamín D, antioxidanty A, C, E, beta-karoten, zinek, selen), stabilizujte hladinu krevního cukru jídlem (vhodné je snídat, pravidelnost v jídle, porci si sestavujte podle pravidla pěstí (viz předchozí vydání), nekonzumujte rychlé průmyslové cukry a škroby, pravidelně relaxujte, spěte ideálně 8 hodin.

Text pochází z knihy autorky Ivany Stenzlové Šance pro ženu 40+, nakladatelství Smart Press.
Foto: freepik

SOUTĚŽ O KNIHU (a veškeré informace o knize a slevový kupon pro nákup) ŠANCE PRO ŽENU 40+ najdete tady

Ukažte tento článek i vašim přátelům: