JÓGA: ROTACE PRO ZDRAVOU PÁTEŘ

V minulém povídání o józe jsme se zaměřili na rotace z pohledu detoxikace těla. V tomto díle se budeme věnovat opět rotacím, ale z pohledu účinků na naši páteř. Pryč jsou doby, kdy lidé pravidelně brali do rukou kosy a sekali své louky, a rotace tak byla přirozeným pohybem v rámci samotné práce. Nyní se však potýkáme s častou bolestí páteře, s její ztuhlostí, povolenými svaly a všemi problémy s tím spojenými. Protože je jóga celostní, zaměřuje se na celé tělo a samozřejmě i na páteř. Té dělají dobře právě rotace. Ruku v ruce s ní jde i posilování středu těla, který je pro správné držení těla, správnou činnost orgánů, ale i správnou chůz, podstatný.

Nejrůznější rotace a rotační úklony posilují zejména rotátory páteře, které vytváří pevný svalový korzet kolem páteře. Jsou to svaly, jejichž úlohou je udržovat ve správné pozici vzájemné postavení jednotlivých obratlů. Bohužel mají výraznou tendenci ochabovat, což má za následek nerovnováhu svalů a také vznik nejrůznějších funkčních poruch páteře.

Rotace je nutné cvičit pomalu a postupně, aby nedošlo k úrazu. Zároveň je při každé rotaci zásadní, abychom mysleli i na střed těla a své břišní svaly. Rotační cviky najdete v podstatě ve všech lekcích jógy. Pokud chcete cvičit i doma zkuste třeba tento jednoduchý cvik, který uvolňuje hluboké zádové svaly a zvyšuje pohyblivost páteře. Prohlubuje dech a podporuje trávení:

Začínáme vsedě, koncentrujeme se na rotaci páteře a dýcháme v souladu s pohybem. Posaďte se do vzporu sedmo, opřete se rukama za tělem, špičky prstů směřují vzad. Zhluboka se nadechněte a vytáhněte se z pasu. S výdechem otáčejte trup vlevo, pohled směřuje přes levé rameno. Pánev zůstává na podložce. S nádechem se vraťte do střední polohy. S výdechem otáčejte trup vpravo a podívejte se přes pravé rameno. S nádechem se vraťte do střední polohy.

ČTĚTE TAKÉ:  ČERVENEC – MĚSÍC KREVNÍHO OBĚHU A OSRDEČNÍKU

Autor: www.recallcentrum.cz – místo pro vaši jógu a relax

Ukažte tento článek i vašim přátelům: