Červen – měsíc tenkého střeva

Pravidelně každý měsíc tuto rubriku věnujeme našim orgánům z pohledu čínské medicíny. Červen patří právě z tohoto hlediska tenkému střevu. Čínská medicína připisuje tenkému střevu velký význam. A ono je také proč. V jednom centimetru střeva jsou tisíce klků, které zajišťují větší plochu pro vstřebávání živin. Pro správné fungování našeho těla je rozhodující, zda se potřebné látky správně vstřebají, zpracují a poté vyloučí škodliviny z těla. Tenké střevo je dlouhé 3 až 5 metrů a jeho plocha je až 300 m2!

Tenké střevo je a jeho horní část – dvanáctník –  je reflexně i vazivově velmi úzce propojena s bederní páteří a jakákoliv nepohoda v jednom orgánu se okamžitě projeví i na tom druhém. Typickým příkladem jsou bolesti v zádech po častém pití kávy s mlékem nebo zažívací problémy při ztuhlé bederní páteři. Slabost tenkého střeva se dále může projevovat  plochými nohami, plísněmi, které podporuje především bílý cukr (plísně vaginální, nehtové, mezi prsty), bolest ramene, bolest a ztuhlost paží, bolesti břicha a podbřišku, zácpa, Crohnova choroba, snížená chuť k jídlu, průjmy, pocit chladu v končetinách, bolesti v krku, či hučení a pískání v úších.

Při těchto obtížích, ale také v červnu, platí nepít alkohol a kávu, omezit živočišné tuky a mléčné výrobky na minimum, jíst sezónní a místní ovoce a zeleninu.  Konkrétně ředkvičky, okurky, rajčata, zelené saláty, špenát a červený meloun, maliny, třešně, jahody, červená jablka. Z dalších potravin pak: sója a fazole mungo nejlépe v naklíčené formě, rýže, jáhly, pohanka.
Pijte vodu a zelený čaj. K dochucení jídel využijte koření oregano, tymián, pažitku, majoránku, bazalku a mátu. Do salátů si můžete přidat květy sedmikrásky.

Orgánové hodiny pro činnost tenkého střeva jsou nejsilnější – mezi 13. a 15. hodinou. Nejslabší energii má tenké střevo v noci mezi jednou a třetí hodinou.  Činnost střeva a tolik důležité vstřebávání podpoříte také pravidelným pohybem, procházkami či plaváním. Při úplňku a novoluní se doporučuje držet půst – což nemusí být nutně den bez potravy. Vhodné je pít bylinkové čaje, zeleninové šťávy a jíst jen velmi lehká a rychle stravitelná jídla (zeleninové rizoto, saláty). Trávící orgány tak mají méně práce a tělo se snadněji zbavuje usazených škodlivin.

ČTĚTE TAKÉ:  „Rybičková“ pomazánka z cizrny
Ukažte tento článek i vašim přátelům: