JÓGA SERIÁL III. – Jóga pro každého? Skutečně ano!

Vzpomínám si, když mě kamarádka před lety lákala na jógovou lekci… Představovala jsem si, jak se tam sedí se zavřenýma očima v meditaci, jak si pak lidi skládají nohy za hlavu nebo na té hlavě dokonce stojí! Co bych tam dělala?! Možná někteří z vás mají podobnou představu i dnes. A ano, na jógové lekci se medituje, někdy krátce, někdy déle. Na jógové lekci se i nohy občas skládají do divných pozic a ano, člověk by se z toho občas nejradši postavil na hlavu J. No a právě při józe ale MŮŽETE!

Na jógu nejdete proto, že si umíte dát nohy za hlavu, ale proto, že se to chcete naučit. Ano, to je bráno s nadsázkou, ani ty nohy za hlavu si dávat nemusíte. Jen se snažím říct, že právě to, co nemáte, co nezvládáte a neovládáte, by mělo být vaší motivací, proč vůbec na jógovou lekci zavítat.

Jóga je cvičení…

Ano, jóga je cvičení. Jenže když se dneska řekne cvičení, všichni vidí pouze to fyzické. Na naši vnitřní stránku se trochu zapomíná, protože přece není vidět. A že ji cítíme? No ano, cítíme, ale pořád není vidět na první pohled, tak trošku trvá, než se člověk vůbec seznámí se svým nitrem. Takže jóga není jen jedna jógová lekce, jóga cvičení těla a mysli, formování duše a to všechno k tomu, aby tyto naše složky byl schopny v souladu fungovat.

Ve zdravém těle zdravý duch 

Po fyzické stránce budete často překvapeni, jaké niterné pohyby nebo dokonce i statické pozice budou třeba nezvladatelné. Nebo naopak budete mile překvapeni, co všechno jste schopni se svým tělem provádět. Každopádně jóga jako taková by vás měla přivést k tomu, aby vaše fyzická schránka běžela jako dobře promazaný stroj, abyste věděli, k čemu slouží jeho malé součástky, jak do sebe zapadají – to jsou přece vědomé pohyby! A tenhle dobře promazaný stroj pak může uchovávat vzácné bohatství, které se skrývá uvnitř a vy, protože už budete vědět jak na to, se toho bohatství budete moci kdykoli dotknout a dělit se o něj. A o to přece jde!

Učíme se jógové pozice: Zabojujte za svou vnitřní sílu 

Jóga rozeznává několik pozic bojovníků, my se dnes seznámíme s Virabhadrasanou II (Vira = hrdina, Bhadra = přítel, asana = pozice), neboli s Bojovníkem II. Tato pozice symbolizuje zaujetí bojovné pozice, kdy si měříme a zkoumáme svého nepřítele. Tato pozice by nám měla ukázat, že nepřítel je často v nás samých, a že jen my sami jsme schopni jej porazit.  Také to, že porazit neznamená vždy bojovat, že možná stačí pochopit. A jak? Stát se hrdinou, sám sobě přítelem… Pojďme na to!

Po celou dobu dýchejte pouze nosem. Postavte se do širokého stoje rozkročného tak, aby pravá noha směřovala přímo vpřed a levé chodidlo svíralo úhel 90 stupňů. Obě nohy jsou propnuté a pánev je v rovině. Břicho jemně vtažené, bedra nesmí být prohnutá. Nyní rozpažte ruce tak, aby pravá paže byla nad pravou nohou a levá zase nad levou. Obě dlaně směřují k zemi a jsou s ní rovnoběžné. Soustřeďte svůj pohled na prostředníček pravé ruky, jako byste napínali luk a zaměřovali svůj cíl. S výdechem pozvolna krčte pravé koleno tak, aby kopírovalo směr pravého chodidla. Pokud je vám to pohodlné, nechte koleno dojít přímo na pravý kotník tak, aby stehno bylo rovnoběžné se zemí. Pozor ale na hýždě, nepřepínejte je ani zbytečně nestahujte, pokuste se je uvolnit! Pokud cítíte, že tohle už je moc, vraťte koleno mírně nahoru tak, aby bylo za kotníkem. Svůj pohled stále upírejte na prostředníček pravé dlaně a dýchejte plynule pouze nosem. Toto je základní pozice Bojovníka II. Setrvejte v ní po dobu 3 minut. Zdá se vám to moc? Buďte rádi, že to není 8 :-)

Po rozpuštění pozice je čas na oslavu z vyhraného boje (nebo na oslavu pokusu). Plynule přejděte do pozice Tančícího bojovníka (Viparita Virabhadrasana). S nádechem propněte opět pravé koleno a s výdechem vysuňte pravou paži kolmo vzhůru a současně levou dlaň spusťte po pravé noze směre dolů, jako byste dlaň nechali lehce sklouznout směrem ke koleni. Dívejte se vzhůru pod pravou dlaní a setrvejte opět 3 minuty.  Obě cvičení proveďte ještě na levou nohu.

Zdá se vám, že výdrž v pozici je moc dlouhá nebo se prostě nemůžete soustředit? Prostě to zkoušejte a nevzdávejte hned po prvním neúspěchu, dojděte si pro vítězství, máte nekonečno pokusů!

Pozice bojovníka má samozřejmě spoustu benefitů pro vaše fyzické tělo: Zlepšuje flexibilitu ramen a kyčlí, posiluje kotníky a kolena, posiluje a protahuje zádové svaly a velmi příznivě působí na svaly pánevního dna. Tančící bojovník pak protahuje svaly paží a díky pravidelnému cvičení získáte mnohem větší rovnováhu, svaly středu těla také vůbec nezahálejí!

Otázky jógového začátečníka: Jak se připravit na provádění této pozice?

Příprava je vždycky důležitá, hlavně proto, aby tělo bylo zahřáté, abyste si naopak neublížili. Zahřáté tělo je totiž více flexibilní a připravené na další pohyb. Pokud se chcete pouštět do pozice Bojovníka II, prohřejte krouživými pohyby všechny klouby na těle, protáhněte záda a krční páteř. Nejlepší je provést několik pozdravů slunci J Pokud nevíte jak na ně, zavítejte na jógovou lekci, tam se zahřejete jedna dvě, je to vlastně taková jogínská rozcvička.

Přeji krásné jógování!

Magdalena