Co je pránájáma? & JÓGOVÁ SOUTĚŽ O SUPER CENY s Astanga Jógou Český ráj

Pránájáma je složenina dvou slov: prána – dech (životní síla) a ajáma – prodloužení. V praxi nejde o pouhé prodloužení dechu, ale o jeho kontrolu a kultivaci proudění a směru životní energie v těle a dokonce přeprogramování podvědomí, díky němuž můžeme, když pomineme možnost smazání karmy s minulých inkarnací, dosáhnout duchovní svobody. Jedná se o velmi důležitou součást jógy, soubor dechových cvičení, která se po staletí předávají osobní formou z učitele na žáka a která slouží k očistě, omlazení, zlepšení soustředění a léčbě ducha i těla. SOUTĚŽ NA KONCI ČLÁNKU

Zkušený učitel působí v roli mentora a postupně každého studenta individuálně učí jednotlivá cvičeních s ohledem na jeho fyzickou kondici, tělesnou konstituci, zdravotní stav, atd. V pránájámě není jeden přístup, který by se dal hromadně představit skupině, ale pro každého existuje forma, kterou se může naučit a praktikovat bezpečně.

Na hromadných lekcích lze vysvětlit pouze teorii, ale pokud by vám někdo počítal délku nádechu, výdechu a zádrží dechu, mohlo by to pro vás být už po pár opakováních velmi nebezpečné. Ne každý může praktikovat všechny pránájámy, ale nějakou formu pránájámy může praktikovat úplně každý. Pránájáma není všelék, ale vznikají nové a nové studie o pránájámě jako podpůrné léčbě pro mnohá onemocnění.

S pránájámovou praxí je dobré začít na jaře nebo na podzim, v době, kdy jsme pokud možno zdraví. Čekat až onemocním a pak se teprve snažit začít s pránájámou je pozdě, hlavně z hlediska nemocí psychického původu. Ideální čas pro pránájámovou praxi je brzy ráno, když se potřebujeme nabít energií pro zbytek dne. Večer lze praktikovat zklidňující pránájámy, které nám pomohou zbavit organismus stresu z předešlého dne, vyrovnají aktivitu mozkových hemisfér a umožní nám tím celkově se zklidnit, což je před spaním ideální.

Pránájámové techniky se tedy základně dělí na rychlé a pomalé. Dech je při nich rovnoměrý, plynulý a k nádechu se většinou používá nos, protože pusa je brána jako záložní zařízení. Důležitá je také vzpřímená pozice těla, především podpora přirozeného esíčkovitého zakřivení páteře. Tělo nesmí být v křeči. Než se však začneme soustředit na nádech, je třeba zvládnout výdech a plný jógový dech. Pokud máte pránájámu z definice spojenou se zádržemi dechu, tak si to sice pamatujete správně, ale jedná se o velmi pokročilou techniku. Můj učitel říká, že pokud nejsme ukotveni v dlouhém nádechu a výdechu (rozuměj 30 vteřin nádech, 30 vteřin výdech), je nesmysl pokoušet se o zádrže dechu (odborně kumbhaky).

ČTĚTE TAKÉ:  Co mít v zahradě: ROSTLINY PRO OPYLOVAČE

Pránájámická cvičení se praktikují se zavřenýma očima, s měkkým pohledem směrem mezi obočí, ke třetímu oku. Je také zcela přirozené, že se vám může začít točit hlava nebo vám dojde dech. V takovém případě s cvičením ihned přestaňte, začněte dýchat přirozeně, uvolněte se a klidně si i lehněte do šavásany, dokud se opět nebudete cítit normálně. Totéž platí o jakékoliv únavě nebo bolesti hlavy nebo těla. Každé sezení pránájámy je dobré zakončit odpočinkem v leže (šavásana) nebo krátkou meditací.

AUTORKA: Zuzka z https://www.astangaceskyraj.cz/

SOUTĚŽ s www.astangaceskyraj.cz

O CO SOUTĚŽÍME:
1. cena: Měsíční permanentka pro neomezený vstup na všechny lekce Astanga jógy Český ráj – rozpis lekcí tady
2. cena: Kurz Pránájámy pro vás a vašeho parťáka/parťačku za 50% ceny (tedy získáváte 50% slevu na kurz pro dvě osoby) – o kruzu Pranájámy se dozvíte vše potřebné tady

SOUTĚŽNÍ OTÁZKA:
V jakém termínu a kde se koná kurz Pránájámy v Turnově (nápovědu najdete tady a také v březnovém vydání novin Český ráj v akci)

VÝHERCI:
První cenu získává 3. správná odpověď v pořadí došlých správných odpovědí skrze formulář níže.
Druhou cenu získává 12. správná odpověď v pořadí došlých správných odpovědí skrze formulář níže.
Výherci budou kontaktováni skrze e-mail s podrobnostmi o vyzvednutí výhry.

 

VÝHERKYNĚ:
1. cena: Karolína Prousková, Jičín
2. cena: Jana Horvátová, Semily

Ukažte tento článek i vašim přátelům: