ROZHOVOR MĚSÍCE: Petr Friedrich – „Chcete víc? Domluvme si schůzku“

Významným krokem v životě každého z nás je prodej a koupě nemovitosti.  Je to  jedinečná a mnohdy citlivá záležitost. Prodáváte nebo kupujete domov, součást vašeho já. Vašeho, nebo někoho vám blízkého. Celá věc by měla proběhnout lidsky a zároveň profesionálně. Tak, aby v srdcích zůstal dobrý pocit pro obě strany. Jak to tedy udělat, abyste nezažili hořké chvíle? Jak to zařídit, abyste svou nemovitost neprodali pod cenou, abyste prodej nesvěřili někomu, kdo místo pomoci ještě více pocuchá nervy celé vaší rodině? Na to a mnohem více se každý měsíc pravidelně ptáme odborníka přes reality Petra Friedricha, profesionála, který se realitami pod hlavičkou M&M reality zabývá již dlouhé roky. Žije tu s vámi, dokonale zná trh i náš region, a do péče se mu můžete svěřit i vy…

Celý rok jsme se potkávali nad otázkami z vaší praxe. Pojďme se na záležitost prodeje nemovitosti podívat z pohledu klienta. Mnoho lidí si spolupráci s realitní kanceláří rozmýšlí, protože má dojem, že v rámci provizí zaplatí velké peníze…
Tak to ale vůbec není. Provize náleží realitce až v době, kdy makléř zajistí kupujícího, kdy je obchod uskutečněn a uzavřen. To je dost důležité vědět. Při domluvě spolupráce neplatíte nic.  Hned na začátku je nutné také říci, že provize bývá započítána v prodejní ceně, takže klient nesahá do vlastních finančních prostředků a její výše je vždy domluvena dopředu. K tomu navíc připočtěte čas. To vše dělá makléř na vlastní náklady pro klienta až do ukončení obchodu zcela zdarma. Předání prodeje do rukou realitky zajistí každému klientovi klid. Ušetří to nejen jeho čas, ale i nervy a mnoho starostí a ve finále i to nejdůležitější – peníze. Běžně si člověk neuvědomuje, že se zakázkou má makléř dost vysoké výdaje.

Výdaje? Řekněte, pro naši představu, co všechno je v provizi zahrnuto?
V provizi jsou zahrnuty veškeré firemní výdaje vynaložené na zakázku – inzerce na všech významných realitních internetových serverech, právní služby, bankovní úschovna, katastrální úřady, profesionální fotograf, vytvoření virtuálního videa, posouzení stavu nemovitosti a odhadu tržní ceny, doprava na prohlídky, diskuse s exekutory a insolvenčními správci, zajištění hypotéky, pojištění a další. Je zde zahrnuta i procentuální odměna pro makléře, ovšem až za uskutečněný obchod, jak už jsem zmiňoval. Toto všechno zajistí klientovi bezpracný prodej jeho nemovitosti – mnohdy i za vyšší částku, než by byl on sám schopen získat.

Řekl jste vyšší částku. Kdo tedy stanovuje cenu nemovitosti k prodeji?
Někdy zákazník přichází s představou z internetu, která může být „přestřelená“, nebo naopak podhodnocená. Realitka často umí prodat nemovitost i dráž, než si lidé myslí. A často se stává, že nemovitost prodáme za cenu, na kterou by nikdy nedosáhl, pokud by prodával sám. My, jako realitka, můžeme cenu doporučit, jelikož máme k dispozici cenové mapy a zkušenosti. Ve finále si ale klient cenu určuje sám, rozhoduje, má poslední slovo. A pokud je více zájemců, v M&M reality existuje i možnost prodat nemovitost v aukci, což vždy každému doporučuji. Tak může klient získat ještě víc.

Všem známá televizní aukce. Jak to zařídit, abychom mohli využít tuto variantu prodeje?     
Pokud uvažujete o prodeji nemovitosti v aukci, stačí přijít nebo zavolat, abychom se setkali a udělali první nezávaznou, v podstatě seznamovací schůzku. Všechny další věci se pak řeší postupně. Pokud jsou u nemovitosti spolumajitelé, je dobré být předem domluven na prodeji i s nimi. Dokumenty s sebou nemusíte nosit žádné, stačí se domluvit a přijít. V M&M reality máme vlastní online systém, který zajišťuje celý proces aukčního prodeje nemovitosti. Každý účastník aukce může sledovat její průběh, dávat minimální či jinak vysoké příhozy a prodávajícímu umožňuje pohodlně pozorovat, jak hodnota jeho nemovitosti roste v reálném čase.
V současné době je na trhu velmi málo domů, bytů i pozemků. Určit proto jejich správnou hodnotu může jen skutečný zájem na trhu o danou nemovitost. Prodejem v aukci získá nemovitost za nejvyšší cenu opravdu jen vážný zájemce. Aukce je tak nejférovější a zároveň profesionální způsob prodeje, v jejímž závěru jsou vždycky spokojené obě strany.

Existuje i nějaká možnost prodeje v případě, že potřebuji peníze ihned?
Ano, děláme i výkup nemovitostí. Pokud někdo potřebuje a chce rychle finanční prostředky, nebo prostě jen nechce čekat, dá se tedy udělat rychlý obchod. Při dohodě a podepsání smluv dostává klient 50 % při podpisu – druhých 50 % po zaevidování – to znamená, že do měsíce má klient všechny peníze na účtu. Musíme však poctivě přiznat, že v takovém případě bude vždy hodnota vykupované nemovitosti snížena.

Podepisování smluv. Je to nutné?
Setkáváte se jistě s tím, že někteří klienti mají obavu cokoliv podepsat. Zprostředkovatelská smlouva je jen potvrzení toho, co bylo předem společně domluveno. Tedy CO se prodává a dohodnutá cena, že s M&M reality máte dohodu od – do. Já osobně většinou uzavírám smlouvu jen na 3 měsíce. Pokud se do 3 měsíců nemovitost neprodá, probereme záležitost s majitelem. Většinou se řeší cena, nafotí se aktuální fotografie, nebo třeba dostaneme i nové informace. Smlouva o zprostředkování musí být podepsána, tím klient dává souhlas k inzerci nemovitosti na našich stránkách či v tisku na domluvenou dobu. Po celý čas jsme v kontaktu. Během této doby si klient vyzkouší, jestli je s našimi službami spokojen a chce s námi dále pokračovat.

ČTĚTE TAKÉ:  ROZHOVOR • Bc Kamila Sedláková (MALYRA s.r.o.): „Domácí prostředí má velice pozitivní vliv na psychický stav pacienta“

Jste v poměrně těžké pozici, protože mnoho lidí má již negativní zkušenosti s některými makléři a realitkami…
To je pravda, těžko se napravuje špatná zkušenost. Ale napravit to lze a nám se to daří. Máme zkušenosti i takové, že v jiné realitce nemovitost „ležela“ několik měsíců a když se klient rozhodl pro změnu, u nás se prodala hned druhý den po zveřejnění nabídky. Dokážeme zjistit, v čem to vězí, proč se nemovitost neprodala. A znovu opakuji, že můžeme klientovi vydělat i více peněz. Možná lépe zkusit první osobní nezávaznou schůzku a třeba svůj postoj člověk změní…

Člověka, neznalého obchodu, láká prodávat na vlastní pěst, bez realitky, online. Jaká jsou úskalí?
Online prodejní portály bez realitky se jen tváří, že realitkou nejsou. Každý si ale může lehce zjistit, že předmětem podnikání je realitní činnost, a že se tedy jedná o realitní kancelář. Za poskytnuté služby musíte zaplatit, jako všude jinde. U nás je to o osobním kontaktu, kdy dostanete „balíček“ služeb a nemusíte se o nic starat. Tady ne. Stojí vás to čas a platíte nejen za inzerci, ale také za smlouvy, úschovnu, katastr…. Pro představu – za pár měsíců zaplatíte desítky tisíc korun a nikdy nevíte, na jaké částce se zastavíte a zda opravdu najdete kupce. Naproti tomu stojí zmiňovaná smlouva a domluvená výše provize od naší realitky, kdy vše víte dopředu a nestojí Vás to ani korunu.

Jaká úskalí při prodeji nemovitosti se ještě mohou objevit?
Je důležité, abychom získali co nejvíce informací o nemovitosti a především aby byly pravdivé, protože pokud skutečnosti známe, dá se mnoho věcí řešit pohodlně dopředu. Například se jedná o to, že exekutoři nedávají vždycky plomby na nemovitosti, aby se prodaly za co nejvyšší cenu. Je dobré se tedy předem domluvit s exekutorem nebo insolvenčním správcem. Což na bazarových prodejích soukromých osob nezjistíte. Stane se, že složíte prodejci zálohu, na nemovitosti je exekuce a už se nedoberete své zálohy zpátky. Tato situace u nás nastat nemůže. Rozum v těchto případech šetří peníze a předchází ztrátám.

Ke koupi nemovitosti je často potřeba hypotéka. Tu také dokážete nabídnout a vyřídit?
Ano. Jsme schopni hypotéku zařídit. Jde o to spojit se s klientem, zjistit jeho finanční situaci a v řádu dní se zjistí jeho bonita. Díky tomu můžeme rovnou rezervovat bydlení. Často se stává, že klient u své banky či finančního poradce na hypotéku nedosáhne. Ale v rámci naší nabídky jsme hypotéku téměř vždy schopni zajistit. Máme hypoteční centrum, které spolupracuje s větším počtem bank. Proto dokážeme nabídnout i nejvýhodnější hypotéku. Kromě toho umíme zařídit pojištění nemovitostí, energie apod…

Obchodujete pouze s nemovitostmi v regionu, nebo vám mohu nabídnout nemovitost v celé republice?
Skvělé je to, že nejsme vázáni na region. Tedy můžeme prodávat nemovitosti z celé republiky. A také se to tak běžně děje. Když už někomu prodávám dům, získám si klientovu důvěru a velice často potom spolupracujeme i na jeho dalších realitních záležitostech, třeba klienta zastupuji při prodeji pozemku na Vysočině. Velkým přínosem je vzájemná spolupráce našich makléřů. Takže například pokud na druhé straně republiky zdědíte nemovitost, nám můžete zadat zakázku a sepsat smlouvu, a makléř z té lokality bude zajišťovat prohlídky. A naopak. Pokud chcete prodat nemovitost v tomto kraji a jste z daleka, stačí sepsat smlouvu s M&M reality v místě vašeho bydliště a my zajistíme servis pro zájemce tady. Důležité je zmínit, že jsme specialisté pro tento region, je to náš domov. Víme, co se tady děje, dokážeme doporučit, známe lokalitu… Takto spolupracujeme v rámci M&M reality, ale nebráníme se spolupráci i s jinými malými realitkami, které se nám mohou kdykoliv ozvat.

Shrňme to tedy. Co potřebuji, pokud přicházím do realitky a chci se domluvit na spolupráci?
Pokud uvažujete o prodeji, stačí zavolat, abychom se sešli na prvním seznamovacím nezávazném setkání. Další věci řešíme postupně. Pokud jsou u nemovitosti spolumajitelé, je potřeba být předem domluven na prodeji i s nimi. Dokumenty s sebou nemusíte nosit žádné. Moje zásada je, že nikoho k ničemu nenutím a nepřemlouvám.

Rozhovor a foto: Jitka Maděrová

Pro více informací a domluvu schůzky kontaktujte:
Petr Friedrich, vedoucí infocentra M&M reality
Tel: +420 604 64 84 64
Email: pfriedrich@mmreality.cz
Web: pfriedrich.mmreality.cz

Ukažte tento článek i vašim přátelům: