Nástrojárna ve firmě Jindřich Svoboda – FORMPLAST

Nástrojárna ve firmě Jindřich Svoboda – FORMPLAST

V jednom z minulých čísel jsme vám krátce představili firmu Formplast. Dnes nám majitel Jindřich Svoboda přiblížil jeho hlavní obor podnikání, a to nástrojárnu.

Ve svých začátcích v 90. letech se firma soustředila díky svým technologickým možnostem na menší nástroje na vstřikování plastů a doplňkově i výrobu střižných přípravků. Z části byla produkce nástrojů pro vlastní potřebu, ale převážná většina pro zákazníky z regionu.

Postupem času, kdy se na Liberecku a Boleslavsku začaly usazovat zahraniční vstřikovny, z valné většiny dodavatelé automobilového průmyslu, začaly zároveň vznikat i nové příležitosti. Z počátku bylo poměrně snadné se stát dodavatelem v oblasti servisních prací díky renomé v oboru, avšak možnosti vzhledem k velikosti nástrojů zákazníků (až 30 tun) byly poměrně omezené. Aby bylo u zákazníků udrženo postavení bylo rozhodnuto, že směr, kterým se bude firma rozvíjet je právě rozšíření technologických možnosti co se týče velikosti.

formplast turnovZačátek musel být samozřejmě ve výrobních prostorech. Byly vystavěny nové haly s mostovými jeřáby, umožňující manipulaci s břemeny až do hmotnosti 30 tun přímo z korby nákladních automobilů. V návaznosti na výstavbu firma zakoupila moderním CNC frézovací pětiosé HSC centrum a elektroerozivní hloubičku s rozměry stolu přibližně 1800 x 2000 mm, což dá se říci ji technologicky řadí na úroveň velkých nástrojáren. Nutnost kooperace, která je obzvláště v současné době boomu výroby termínově problematická, je tímto snížena na minimum. Pružnost reakce je díky tomu a díky přímému řízení malé firmy hlavní konkurenční výhodou.

Výrobní náplň je v současné době poměrně pestrá. Jde o kusovou výrobu náhradních částí nástrojů, opravy poškození nástrojů ale i strojů, příležitostně výrobu nových forem. V nedávné době byl např. opravován blok dvanáctiválcového spalovacího motoru do lokomotivy. Nejzajímavější prací ale asi zůstávají modifikace nových nástrojů v projektové fázi, kdy se ladí komponenty na automobily, které se se teprve chystají do sériové výroby.

ČTĚTE TAKÉ:  Jak na úsporu elektrické energie, aniž bychom si zásadně snižovali komfort?

Tak jako i u ostatních firem je do budoucna hlavním omezujícím faktorem kvalifikovaná pracovní síla. Dá se říci na všech stupních, od dělnických profesí až po programátory, konstruktéry i řídící pracovníky. Zde je nutné zmínit, že se firma úspěšně vyrovnává i s tlakem na výši mezd, které v regionu udržují nadnárodní firmy, viz např. nedávné oznámení o zvýšení mezd v Boleslavské automobilce.

vyrazeni pro tiskárnu 16 str.indd

Ukažte tento článek i vašim přátelům: