KOUTEK PRO RODIČE

KOUTEK RODIČE – ČTENÍ DĚTÍ A FANTAZIE

Je tu adventní a vánoční pohádkový čas, kdy po vypětí všech sil za celý rok trošku přibrzdíme a některým z nás se podaří i nasát tu zvláštní příjemnou atmosféru konce roku. Pro děti jsou to silné dny, na které často celý život vzpomínají právě kvůli zážitkům a rodinné pohodě. K Vánocům patří bezesporu pohádky. Někdy to ale dopadne i tak, že děti s cukrovím leží u pohádek celé prázdniny a zažívají pohádkový maraton. Pasivní. Co zkusit letos pojmout pohádky jinak. Malým dětem je nutno pohádky číst, větší děti už si pohádky mohou číst samy. Každopádně v obou případech v případě čtení mají na děti pozitivní vliv. Jak čtení na děti působí?

  1. Rozvíjí jazykové dovednosti:Čtení knih pomáhá dětem rozšiřovat slovní zásobu a zlepšovat porozumění textu. Zlepšuje se schopnost vyjadřování a komunikace.
  2. Podporuje kognitivní vývoj:Pravidelný kontakt s knihami stimuluje mozek, zlepšuje schopnost soustředění a paměti.
  3. Podporuje kreativitu a představivost:Příběhy obohacují dětskou fantazii a umožňují jim představit si různé světy a postavy jen podle sebe. Je vhodné jim při čtení ani neukazovat ilustrační obrázky, aby si děti mohli všechny postavy vymyslet zcela svobodně bez návodu, podle sebe.
  4. Zlepšuje schopnost soustředění:Děti se učí být trpělivé a soustředěné, protože čtení vyžaduje pozornost a souvislé sledování děje.
  5. Vytváří emocionální spojení:Knihy s emocionálně silnými příběhy mohou dětem pomoci lépe porozumět vlastním emocím a lépe se vyrovnávat s těžkými situacemi.

Pokud dítě čte pravidelně a je ke čtení vedeno už do útlého věku, má větší šanci stát se v dospělosti milovníkem knih, ale také se ukazuje, že je vyšší pravděpodobnost, že bude mít větší úspěchy v dospělém životě. Díky knihám může dítě poznat kritický pohled na svět a lépe se v něm orientovat. Pozor ale také, jaké pohádky dítěti dáte. V posledních letech se objevuje stále více pohádek, které mají spíše než fantazii u dítěte podnítit jeho zmatení, vnutit některé nepřirozené a uměle vytvořené myšlenky a idealismy. Ty pak narušují jeho psychiku a zdravé uvažování, což do budoucna může znamenat psychické problémy.

ČTĚTE TAKÉ:  Soutěž o knihu DO NITRA DĚTSKÝCH EMOCÍ s křížovkou a nakladatelstvím Portál

Pokud se ale vrátíme k pohádkám, pak je důležité, že do věku 2 let se vůbec nedoporučuje vystavovat dítě jakémukoliv pasivnímu sledování pohádek (televize, tablet, telefon).  V tomto věku je důležité, aby děti prozkoumávaly svět prostřednictvím fyzických aktivit, interakcí s rodiči a rozvojovými hrami, které podporují jejich kognitivní a motorické dovednosti. Pokud dostanou pasivní zábavu, zásadně to naruší jejich vývoj.

Ve věku 2 – 5 let je možné dítěti na maximálně hodinu pustit pečlivě vybraný obsah – měl by být vhodný pro věk dítěte a podněcovat pozitivní rozvoj. V tomto věku je stále lepší preferovat aktivní hry a čtení knih před pasivním sledováním televize.

Po 5 letech věku dítěte se již mluví o „neškodnosti“ sledování pohádek, ale stále by měla existovat rovnováha mezi časem stráveným u obrazovky a jinými aktivitami, jako jsou sport, čtení, kreativní činnosti a osobní interakce. Odborníci doporučují, aby děti ve školním věku trávily před obrazovkou maximálně 1–2 hodiny denně a aby sledovaly vzdělávací obsah, který je obohacující.

Ukažte tento článek i vašim přátelům: