A zase ten vitamín „D“

Zkracují se dny, slunce svítí méně a z jiného úhlu, nejsme venku v takové míře a tak odhalení a nastavení slunci jako v létě.  Nastává opět období, kdy tělu začne chybět vitamín D. Vitamíny D patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích. Jsou odpovědné za funkční vstřebávání vápníku, hořčíku a fosforečnanů ve střevech a za mnoho dalších biologických procesů.

Vitamín D3 je spojován především se zdravím kostí a poslední dobou se navíc stále více mluví o jeho nezastupitelných účincích při podpoře a udržení naší přirozené imunity. Dále pomáhá udržovat zdravé kosti, zuby, svaly a ovlivňuje naše srdce a mozek. Jeho nedostatkem však trpí drtivá většina lidí u nás z důvodu nedostatečného slunečního záření a nevhodné stravy. A právě teď začíná období, kdy naše tělo může začít pociťovat jeho deficit.

Kromě slunce můžeme doplnit vitamín D stravou. Ta je v tomto případě ale značně omezená – „déčko“ najdete v tučných mořských rybách, vejcích, mléku či v na slunci sušených houbách šitake. Další variantou je pak dodávání vitamínu D skrze vhodné doplňky stravy. Jde o vitamín rozpustný v tucích, proto je ideální zvolit kapky, které již tuk obsahují a skrze pipetku se dobře dávkují.

Velkým pomocníkem při putování vitamínu D tělem je vitamín K. Jde také o vitamín, který je rozpustný v tucích. Přispívá k normální srážlivosti krve a k udržení normálního stavu kostí.  Tělo si samo není schopno vytvořit dostatečné množství vitamínu K, a proto ho opět musíme dodat stravou. Větší množství vitamínu K se nachází třeba v zelené listové zelenině (zelí, kapusta, špenát, tuřín, hořčice, listový salát) a jiné zelenině jako je brokolice, nať z cibule, petržel, chřest či růžičková kapusta. Dalšími zdroji jsou cereálie, rostlinné oleje a sojové boby.  Velmi významným zdrojem je pak kysaná zelenina.

Pokud mluvíme o těchto dvou vitamínech, je dobré myslet také na vápník. Všichni tři se totiž vzájemně ovlivňují a doplňují. Pokud tedy chcete efektivně doplnit „déčko“ a „káčko“, pak myslete na to, že je vhodné přidat i vápník (mák – obsahuje 12x více vápníku než mléko, makové „mléko“, mléčné výrobky…).

ČTĚTE TAKÉ:  Ledviny, zima a novoroční předsevzetí
Ukažte tento článek i vašim přátelům: