Spánková prokrastinace – aneb chronické odsouvání spánku

Slovo prokrastinace (výrazná a chronická tendence odkládat plnění povinností a úkolů (zejména těch nepříjemných) na pozdější dobu. Může představovat rizikový fenomén pro duševní zdraví) se v našich slovnících (a co si budeme povídat – také životech) zabydlelo poměrně nedávno, ale intenzivně. Většinou je prokrastinace spojena právě s odkládáním práce. Pokud ale odkládáte spánek – třeba proto, že máte během dne až do noci hodně práce, povinností a až večer čas na své koníčky, knihu, film, soukromý život či sociální sítě – pak máte problém s prokrastinací spánkovou. Tento jev se právě kvůli zaměstnanosti a vytíženosti člověka stává fenoménem, který do svého života vpouští stále více z nás.

Pokud spánkovou prokrastinaci „praktikujete“ – tedy spánek odkládáte – může nastat problém stejný jako v případě nespavosti, nedostatku spánku nebo nekvalitního spánku. Začne se u vás nejprve projevovat únava, poté se přidají zdravotní problémy, které se stanou chronické a váš život se může otočit vzhůru nohama. Zní to až banálně, ale pravdou je, že spánek je zásadním prvkem života každého z nás.
Potřeba spánku – i přesto, že ho vědci stále zkoumají a řeší proč vlastně živé bytosti spí – je evidentní. Nabíráme síly do nového dne, regenerujeme, tělo a orgány odpočívají, do paměti se ukládají zážitky a informace, které jsme ten den sesbírali a probíhá tisíce dalších procesů, bez kterých bychom to nebyli my.  Potřeba spánku je pro každého jiná a individuální, doporučená délka je 6 až 8 hodin. Vhodné je chodit spát ve stejný čas a ve stejný čas také vstávat. Pokuste se nepodléhat spánkové prokrastinaci, která je nezdravým návykem. V opačném případě budete chronicky nevyspalí a váš spánkový deficit se na vás nepříznivě podepíše především přes den.

ČTĚTE TAKÉ:  Soutěž o knihu Pěstujeme ve městě

V případě, že nespíme po dobu 24 hodin, tělo se chová, jako bychom měli v krvi jedno promile alkoholu. Pokud v noci spíme jenom pár hodin a jsme poté nevyspalí, je to podobné, jako bychom měli mírnou virózu nebo lehkou kocovinu.

Jestli večer chcete dohánět pracovní povinnosti (či se věnovat končíkům), je lépe jít raději dřív spát a naopak ráno vstát časně. Jitro poskytuje klid na práci a čistou a odpočinutou mysl. Práce vám tak půjde rychleji a efektivněji za kratší časový úsek. Večer nekontrolujte e-mailovou schránku a ani nechoďte na sociální sítě, které okrádají o drahocenný čas. Nepouštějte si televizi ani internet. Tyto „vymoženosti“ totiž patří mezi největší podporovatele spánkové prokrastinace.

Pamatujte, že spánek je nejvýživnější před půlnocí. Ájurvéda například doporučuje usnout do 22. hodiny. Nezapomínejte ani na protředí, ve kterém spíte. Je žádoucí, abyste spali ve větraném prostoru, který je čistý a příjemný. Vaše postel by měla být kvalitní a doplněna vhodnou, neopotřebovanou matrací. Práci a povinnosti nechte na další den, raději sami sobě věnujte kvalitní odpočinek. A další den také čas timemanagingu, který vám zajistí, že budete stíhat vše a v klidu.

TIP: Nechte si poradit s výběrem postele a matrací od opravdových profesionálů! Českorajská firma Matrace Haken vám dá spánek, který potřebujete!

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům: