Září – měsíc sleziny a slinivky

V této rubrice se věnujeme našemu tělu z pohledu tradiční čínské medicíny. Září přináší období zklidnění přírody i nás samotných. V tomto období je nejvíce oslabena slezina se slinivkou.

Z pohledu celostní medicíny jsou oba tyto orgány velmi významné. Slezina se podílí na obranyschopnosti našeho organismu. Pokud jsme náchylní například na virová onemocnění, značí to energetické oslabení nebo poruchu právě ve slezině. Zároveň se podílí na naší vitalitě a chuti do života. Slezina je úzce provázaná se slinivkou, která je důležitá nejen pro trávení, ale také pro všechny sliznice v těle. Symbolizuje lásku, se kterou máme přistupovat k životu.

Pokud máme tyto orgány oslabené, projeví se na psychické úrovni nadměrným přemýšlením nad problémy a přílišnou starostlivostí. Na fyzickém těle se pak projeví tvorbou oparů, poruchami zažívání, nadýmáním, náchylností k modřinám, únavou, sníženou imunitou a také extrémní chutí na sladké, nebo naopak absolutní nechutí na sladká jídla.

Jak se dostat do rovnováhy? Dle čínské medicíny je pro zdraví a psychiku zásadní vyváženost chutí a stravy. Doporučuje se vyhnout bílému cukru (a potravinám, které ho obsahují), bílé mouce, živočišným tukům, přepalovaným jídlům a alkoholu. Do svého jídelníčku zařaďte vše přirozeně sladké – přírodní. Jezte jáhly, rýži, žlutou zeleninu (dýně, brambory, kukuřice, cibule). Čínská medicína doporučuje také kombinaci rýže a luštěnin. Z bylinek použijte mátu a meduňku. Z koření pak pepř, fenykl, skořice, muškátový oříšek a anýz. Oba orgány zharmonizuje pobyt na čerstvém vzduchu.

TIP: DÝŇOVÁ POLÉVKA SE ZÁZVOREM
Pomalu přichází sezóna dýní, nenechte si proto ujít vynikající a krásně barevnou dýňovou polévku z dýně hokaido. V tomto období vás dokonale prohřeje a navíc dodá mnoho vitamínů. Dýně hokaido obsahuje betakarotén, vitamíny A, B1, B2, B3, C a velké množství minerálních látek jako vápník, hořčík, draslík nebo fosfor. Díky obsahu těchto látek je vynikající pro naše srdce a ledviny. Kromě toho má antioxidační účinky a obsahuje hodně vlákniny, která potěší především naše střeva.

ČTĚTE TAKÉ:  Říjen - měsíc žaludku

Ingredience: dýně hokaido (cca 15 – 20 cm průměr), 2 mrkve, 2 lžíce másla, 1 cibule, 4 stroužky česneku, asi 2 cm čerstvého zázvoru (nebo dle chuti a požadované intenzity), 1 lžička kari (nebo kurkumy), 1l zeleninového vývaru, sůl, pepř, smetana ke šlehání (nebo zakysaná dle chuti, případně lze vynechat), pražená dýňová semínka (připravená doma z vydlabané dýně)

Postup: Dýni oloupeme, zbavíme zrníček a nakrájíme na kostičky. Oloupanou mrkev pokrájíme na kolečka. V kastrole si rozpustíme máslo, přidáme nakrájenou cibuli a osmažíme ji do sklovata. Přisypeme dýni a mrkev a znovu krátce osmažíme. Na závěr smažení přidáme česnek, nastrouhaný čerstvý zázvor a kari. Zalijeme vývarem, osolíme, opepříme a vaříme pod poklicí na mírném ohni doměkka. Uvařenou polévku rozmixujeme, zjemníme smetanou na vaření a uvedeme opět do varu. Necháme přejít varem a dochutíme solí a pepřem. Na závěr lze ozdobit zakysanou smetanou a praženými semínky.

Ukažte tento článek i vašim přátelům: