JÓGA IX.  – Kdy jindy začít, než právě teď?

Možná jste o té józe už něco slyšeli, možná se vám zdá příliš alternativní, málo fyzická nebo naopak příliš krkolomná. Viděli jste už někdy člověka, který žije jógou? Ne jen toho, který „na jógu chodí,“ ale toho, kdo jí skutečně žije? Takový člověk má v očích něco, co u jiného nenajdete. Možná na vás působí tak, že zná něco, co jste vy ještě neobjevili, že se tak nějak pořád cítí dobře. Dobrá zpráva ale je, že to „něco“ dokáže objevit každý. A možná byste také měli huť cítit se o něco líp, nebo ne? 

Jóga pro každého

To se sice obecně říká, ale není to tak úplně pravda. Jóga je pro toho, kdo je na ni v daný okamžik připraven, pokud totiž nejste připraveni a otevřeni tomu, abyste pomohli sami sobě, pak žádné zlepšení nečekejte. Samo to totiž nepůjde. Pokud se ale sami rozhodnete, že je čas posunout se dál, pak je to to nejlepší rozhodnutí, které jste pro sebe mohli udělat.

A nejde vůbec o sobecké rozhodnutí, jakmile se totiž rozhodnete naplno věnovat pozornost sobě, přestanete mít čas na spoustu „blbostí“ okolo a začnete poznávat, co je důležité a co ne. Navíc vaši blízcí velmi ocení proměnu, kterou na vás rozhodně zaznamenají.

Jóga jen pro mladé a zdravé?

Z vlastní zkušenosti vím, že cvičení jógy nezávisí na věku ani fyzické kondici. Nicméně skupinová lekce jako taková je připravena pro zdravé jedince, jógu nevnímejte jako zdroj léčení, ale jako doplněk k tomu, čeho se toužíte zbavit nebo chcete změnit. Možná se teď ptáte, jestli tedy vyrazit na jógu, když máte nějaký zdravotní problém? Pokud cítíte, že toto je cesta, která by vám mohla pomoci, pak už jste si odpověděli. Pokud se léčíte s dlouhodobou nemocí nebo vás trápí něco akutního, oslovte nejprve svého lékaře, který vám poradí, jestli jóga je po fyzické stránce vhodná. Co totiž možná nevíte, že pokud nemůžete praktikovat fyzicky, existují i mentální a dechová cvičená, která může praktikovat i ten, kdo třeba aktuálně nemůže vyvíjet na své fyzické tělo větší zátěž.

ČTĚTE TAKÉ:  VELKÁ VÁNOČNÍ SOUTĚŽ O INSPIRATIVNÍ KNIHY • S PŘÍLOHOU RESTART

Pak se informujte u svého lektora, a to i v případě, že třeba na danou lekci jdete úplně poprvé. Pokud je lektor zkušený, pomůže vám s úpravou pozic podle vašeho zdravotního stavu a hlavně vás upozorní na to, co pro vás není vhodné. Proto před každou lekcí v případě jakékoli změny zdravotního stavu, svého lektora informujte, bude se vám cvičit mnohem lépe.

Co je dobré vědět před (první) jógovou lekcí

  • Necvičte s plným žaludkem, dobré je pře jógou nejíst 1,5 – 2 hodiny. Pokud trpíte hlady, banán vás zachrání J
  • Zjistěte, jestli na lekci, na kterou se chystáte, jsou pomůcky a podložky k zapůjčení nebo zda potřebujete své vlastní.
  • Ponožky nepotřebujete, cvičí se na boso.
  • Informujte lektora, že jste začátečníkem, a podle toho také respektujte začátečnické cvičební pozice. Zároveň mu sdělte i limity svého zdravotního stavu a respektujte své tělo.
  • Připravte se na práci s dechem, bude jí opravdu hodně.
  • Zkuste se zbavit předsudků a přijďte to rovnou zkusit a udělat si vlastní názor, stojí to za to!

Jógová poradna aneb co by vás mohlo zajímat?

Protože lektorství jógy se věnuji už nějaký ten pátek a slýchávám velké množství dotazů, které se někdy opakují, někdy různí, ale co mají společné – že nepřestávají J Což je dobře! Cokoli nevíte nebo si nejste jisti, ptejte se. Máme pro vás možnost zaslat svůj dotaz přes formulář na www.ceskyrajvakci.cz. Pravidelně z nich budu vybírat a odpovídat na ně v dalších článcích. Ptejte se na cokoli, co vás na jógové cestě brzdí, s čím si nevíte rady nebo si nejste jistí. Co budu vědět, o to se s vámi ráda podělím J

Přeji krásné jógování,

Magdalena Klížová, www.yogaholick.cz

Ukažte tento článek i vašim přátelům:
Real time web analytics, Wordpress visitor counter, Wordpress visitor tracking