ROZHOVOR: JAN PUNČOCHÁŘ – RTM+: „Děláme pozitivně laděné zpravodajství z regionu.“

JAN PUNČOCHÁŘ – RTM+: „Děláme pozitivně laděné zpravodajství z regionu.“

Jan Punčochář je výkonný ředitel a majitel liberecké regionální televize RTM+. Jde o osobnost, která rozhodně není divákovi neznámá. Velmi aktivně se podílel na programech TV Prima a pamatovat si ho můžete především z politických debat v pořadu Partie, nebo z prezidentských duelů před přímou volbou prezidenta. Z TV Prima poté odešel, aby se objevil v Libereckém kraji, kde z původní regionální televize RTM udělal RTM+, rozšířil pokrytí, změnil programový řád i styl natáčení a přinesl divákům aktuální pozitivně laděné zpravodajství z našeho regionu. S Janem Punčochářem jsme si povídali například o tom, co televize nabízí, proč si z ní udělat pravidelného společníka, nebo jaké má plány do dalších měsíců.

Jak jste se dostal k vlastnictví a provozování televize RTM+?
Když jsem skončil na Primě, protože mi to tam z nějakých důvodů nevyhovovalo, říkal jsem si, že televizi už nikdy více. A začal jsem přemýšlet, co budu dělat, pracoval jsem na jednom projektu ve středních Čechách, který nedopadl. Pak jsem zjistil, že v Liberci vysílá televize RTM. Podíval jsem se jak vysílá. Zjistil jsem, že hrozně a že je i ve špatné ekonomické situaci. Nabídl jsem jim spolupráci, na které jsme se ale nedohodli. Televizi jsem tedy zcela převzal a na jejím půdorysu postavil televizi novou.

Původní televize RTM už v té době měla nějakou historii i své diváky, proto jste ponechal název?
Ano, RTM tu v té době mohlo působit třeba deset patnáct let. My se názvem k historii televize hlásíme, což má výhodu i nevýhodu. Výhoda je v tom, že je to značka, která je alespoň trochu známá. A nevýhodou je, že musíte partnerům a klientům vysvětlovat, že už nejste ta RTM, která neplatila faktury a točila stylem, jakým se točilo v roce 1990.

RTM+ jste převzal v roce 2015, jaký byl vývoj potom?
Vysílat jsme začali 2. července 2015, v únoru 2016 jsme šli do multiplexu 4, což znamená pokrytí celého regionu a teď od prosince chystáme rozšíření také do Ústeckého kraje.

Dostáváme se k velmi důležité otázce – tedy pokrytí televize. Pokud bych se zaměřila na náš region, na region čtenářů Českého ráje v akci, mohou si vás naladit všichni?
RTM+ vysílá z pozemních vysílačů, takže se vždy najdou některá místa – například za kopcem, v údolí a podobně – kde vysílání nemusí být vidět. Ale podle provozovatele multiplexu 4 máme pokryto asi 94% obyvatelstva Libereckého kraje. S tím, že máme významné přesahy například na severu do Královehradeckého kraje, jsme ve Šluknovském výběžku, směrem na jih například až na Černém mostě, takže máme pokryto také Mnichovohradišťsko, Mladoboleslavsko… to vše jsou oblasti, kde nás lidé mohou vidět a zřejmě i sledují, protože podle průzkumů, nás v Libereckém kraji týdně sleduje 85 tisíc diváků, ale celkem máme 135 tisíc diváků. To znamená, že těch padesát tisíc musí být evidentně ve zmiňovaném prstenci kolem. Je tedy vidět, že pozitivní regionální obsah je zajímavý i pro diváky, kterých se bezprostředně netýká.

Jak RTM+ mohou diváci naladit?
Jsou v zásadě čtyři cesty. První je klasické televizní vysílání – tedy anténou na střeše. Druhá je stream na našich webových stránkách. Pak jsou další dvě cesty – spolupracujeme s Regionálnítelevizí.cz, která vysílá v regionálním multiplexu 8 a z hlediska Libereckého kraje je zajímavé, že také na satelitu. Tam máme svých šest oken každé 4 hodiny, kam dáváme zprávy a vybrané pořady. A také máme svůj youtube kanál, kde divák uvidí naši veškerou programovou produkci.

Pokud bychom se podívali podrobněji na složení programu. Na co byste diváky pozval?
To stěžejní, co děláme od začátku, je pozitivně laděné zpravodajství z regionu. Příliš se nezabýváme složitými kauzami, dopravními nehodami a podobně. Nejčastější informace jsou o tom, co se kde otevřelo, rozhodlo, podařilo, případně zajímavého konalo. Prostě mix zásadnějších zpráv o investicích a životech měst, obcí a kraje. A potom o kulturních, společenských a sportovních akcích. Snažíme se, aby poměr byl maximálně půl na půl. Točíme také poměrně mnoho pořadů pro samosprávy, které se snažíme dělat tak, aby nebyly prvoplánové, PR, ale abychom dané problémy vysvětlili a neutrálně sdělili. Sem tam si sám natočím nějaké investigativní téma, které mě třeba trápí. A nyní například připravujeme pilotní osmidílní cyklus výletů po Jizerkách, Ještědském hřbetu a Českém ráji, což jsou zhruba čtyřminutové minireportáže, kde ukazujeme zajímavá místa a tipy na výlet.

Ve vysílání RTM+ tedy najdeme jak pravidelné pořady, tak i některé nepravidelné…
Pravidelné bloky vždy začínají zprávami, které mají deset minut. Každou středu hrajeme premiérově Krajský magazín, ve čtvrtek vysíláme premiérově Jablonecký magazín a do toho jsou měsíčníky, které děláme pro obce – například Železný Brod, Varnsdorf. Pravidelně děláme pořady pro Jabloneckou a Českolipskou nemocnici, což jsou měsíčníky, které se hrají v pondělí. Vždy první pondělí v měsíci pak hrajeme pořad Autobusem tramvají, který děláme pro dopravní podnik Liberce a Jablonce.

Protože nabízíte divákům pravidelné smyčky, je jedno, který den si vysílání RTM+ zapnu?
Od pondělí do pátku vždy v 17 hodin nasazujeme novou smyčku. Ale protože víme, že regionální televizi lidé nesledují tak, že se přiřítí domů a rychle si pustí co je nového, tak všech těch pět zpravodajských relací sesypeme, něco málo přidáme a uděláme z toho hodinový blok, který pak ještě hrajeme od sobotních 17 hodin do pondělních 17 hodin. To znamená, že pokud někdo nemá denně čas 30 minut, aby se podíval na aktuální dění, tak mu o víkendu řekneme vše podstatné, co jsme za týden natočili.

S vámi do televize přišly velké změny. Jaké máte vize do budoucnosti?
Vizí máme několik. Když vezmu otázku výroby, tak v tuto chvíli upravujeme prostory, do kterých se už brzy přesuneme a vytvoříme v nich plnohodnotné televizní studio. Tedy s klasickou klíčovací plochou tak, abychom mohli posunout náš výrobní proces o několik levelů výš. Vedle toho, jak už jsem zmiňoval, televizi od prosince rozšíříme i do Ústeckého kraje, takže budeme dělat místo stávající půlhodinové smyčky hodinovou. S tím, že půl hodiny bude z Libereckého kraje, druhá půlhodina z Ústeckého. Nyní tedy stavíme redakci v Ústí a hledáme lidi. Dlouhodobý programový cíl je vygenerovat takové množství obsahu, aby struktura vysílání byla pravidelná a pro diváky přehlednější. A z hlediska dramaturgicky-obchodního je samozřejmě naše vize, aby televize generovala takové množství příjmů, že budeme moci dělat pořady typu výletů nebo kuchařských pořadů jen tak pro radost. Víme co, jak a s kým bychom chtěli dělat, jen je to vždy otázka toho, zda na to v dané situaci máme nebo nemáme.

Proč by se měl tedy divák na RTM+ podívat?
Já bych tuto otázku postavil spíše – proč se na ni dívá. Dívá se proto, že se tam dozvídá věci ze svého okolí, že sám sebe koneckonců může vidět, že ho to s největší pravděpodobností nenaštve, protože v 90% uvidí pouze pozitivně vyznívající informace. Tedy je to pozitivní od něj a o něm. A evidentně to funguje.

Děkuji za rozhovor. Jitka Maděrová