JÓGA SERIÁL VII: Potřebujete trochu klidu? Jóga vám ho dá!

Potřebujete trochu klidu? Jóga vám ho dá!

Krátké zimní dny, málo světla, hodně práce a málo odpočinku. Zdá se vám to povědomé? Myslíte, že potřebujete nejen dobít baterky, ale dopřát si i trochu klidu? Jóga vám dá oboje a ještě něco navíc.

Jak se zklidnit pomocí dechu (nejen před jógovou praxí)

  • Věnujte pozornost dechu. Pokud je to pro vás moc abstraktní pojem a je těžké si představit, jak vlastně ten dech vypadá, dejte mu svou oblíbenou barvu a představujte si, že ji vdechujete a necháte prostoupit do celého těla.
  • Směřujte dech do oblasti kolem pupíku a nechte břicho nafukovat s nádechem a klesat s výdechem.
  • Sledujte délku dechu (začínejte počítat od jedné do šesti a postupně prodlužujte nádech i výdech.
  • Vyzkoušejte dýchání jenom nosem (nádech i výdech).
  • Trénujte svou pozornost a koncentraci a soustřeďte se jen na špičku svého nosu (a sledujte jak dlouho dokážete soustředit nejen pozornost, ale i pohled se zavřenýma očima tímto směrem)
  • Rozhodně nepodceňujte plný jógový dech, má skoro zázračné účinky a naučíte se jej na každé jógové lekci. Mně se stal tak přirozeným, že touto technikou už dýchám zcela běžně, aniž bych se o to musela vědomě snažit.

Vyzkoušejte gesta prstů – mudry

Tato technika pocházející z Indie dokáže harmonizovat energetické toky v těle. Každý prst na naší ruce symbolizuje jeden z pěti elementů a mimo to mudry využívají i akupresurní body a orgánové dráhy a spojitost s dalšími částmi našeho těla. Pojďme si vyzkoušet  Jnana Mudru nebo jinak zvanou Chin mudru

Jak na to:

Usaďte se pohodlně do překříženého sedu nebo do sedu na patách. Ruce odložte volně na stehna nebo kolena a obraťte dlaně vzhůru. Spojte potom ukazováčky a palce. Další tři prsty volně směřují k zemi a dlaň zůstává otevřená. Tato varianta je v indické tradici užívána jako mistrovská, proto bychom s pokorou měli volit variantu, kdy ukazováček sklouzne až ke kořeni palce (na místo kde palec přechází v dlaň). Palec symbolizuje společné vědomí a ukazováček zase to individuální.  Jejich spojením se pak … doplňte sami :-)

ČTĚTE TAKÉ:  JÓGOVÁ PORADNA - MÁTE DOTAZ KE SVÉ JÓGOVÉ PRAXI? ZEPTEJTE SE!

Benefity Jnana mudry

  • Dodává energii, zbavuje únavy.
  • Umožňuje nám vědomí teď a tady.
  • Podporuje koncentraci a schopnost přijímat.
  • Uklidňuje roztěkanou mysl.
  • Podporuje schopnost nahlédnout do svého vyššího Já.

Pokud máte chuť vyladit se nějakou jógovou pozicí, vyzkoušejte variaci pozice Adho Mukha Svanasana

Někdo to nemůže ani vyslovit, natož praktikovat. Ale nebojte, je to „jen“ pozice psa hlavou dolů. Vyzkoušejte její variantu jen na 3 stojných bodech (někdy se jí říká trojnohý pes).

  • Tři stojné body budou vaše dlaně a jedno chodidlo.
  • Vytáhněte se vzhůru na špičky a jednu nohu zdvihněte do výšky a propněte v nártu, aby se špička nohy dokázala vytáhnout co nejvýš.
  • Setrvejte alespoň 5 – 8 plných jógových dechů a buď pozici rozpusťte nebo vysokou chatturangou klesněte těsně nad zem a odpočiňte v pozici dítěte
  • Tato varianta je vhodná pro pokročilejší jogíny, kteří už mají jistou sílu v rukou a pružnou páteř.
  • Doporučuji neučit se jen tak sám/a doma, ale vyrazit na lekci, kde pod vedením zkušeného instruktora vychytáte mouchy a budete tak mít větší jistotu správnosti provedení.

Přeji krásné jógování a více klidu :-) Magdalena Klížová

Více Magdaleny: yogaholick.cz

 

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům: