POTRAVINY VEDOUCÍ K HORMONÁLNÍ NEROVNOVÁZE II. – Nezdravé sacharidy

BÍLÝ CUKR

Průmyslově upravený bílý sypký prášek, který v přírodě v této podobě nenajdeme. Vyrábí se z cukrové řepy a je složen ze stejného podílu glukózy a fruktózy. Bílý cukr je tedy disacharid, nazývaný jako sacharóza. Za zvýšení cukru v krvi je zodpovědná glukóza, která je vedle tuků klíčovým zdrojem energie. Přesto není bílý cukr tím druhem cukru, který bychom potřebovali. WHO (Světová zdravotnická organizace) doporučuje maximální denní konzumaci cukru do 20 g (tj. 2 polévkové lžíce). Možná si řeknete, to si snadno uhlídám. Já si to ale nemyslím. Vezměte si třeba malý kelímek ovocného jogurtu: obsahuje přibližně 20 g cukru. Pouze tento jeden oslazený jogurt za den a váš limit na příjem cukru je vyčerpán. A kde je slazená káva nebo ovocné šťávy? Sníte-li v průběhu dne kromě jogurtu třeba ještě müsli tyčinku (je přece tak „zdravá“) a k tomu vypijete 3 dcl jablečného džusu, který má dokonce větší obsah cukru než kola, překračujete denní doporučovaný limit více než trojnásobně. Pro lepší přehled o přijímaných cukrech doporučuji najít si na výrobku shrnující tabulku o obsahu sacharidů, bílkovin a tuků, kde je kolonka: „Z TOHO CUKR…“. Uvedené číslo je v gramech a vy si můžete snadno udělat představu o tom, kolik cukru jste právě načerpali. Doporučuji se občas podívat na podíl cukru i u bio sladkých výrobků.

Jistě mi dáte za pravdu, že zkonzumovat v potravinách větší množství cukru či škrobů  (nezapomínejme také na pečivo, těstoviny, slané krekry, brambůrky a křupky) není vůbec žádný problém, protože cukr je návykový. Nadměrná konzumace potravin obsahujících rychlý cukr vede ke zvýšené hladině cukru v krvi. Na zvýšenou hladinu krevního cukru reaguje slinivka vyloučením inzulínu. Přechodně dojde k výraznému snížení hladiny krevního cukru, což vede k apatii, podrážděnosti a únavě. Z mozku přichází signál, že tělo opět potřebuje v co nejkratší době dodat rychlý cukr. A už se roztáčí spirála negativních reakcí. V krvi začíná být cukru nadbytek, protože buňky, které ukládají cukr do rezervy, jsou již cukrem přeplněné. V krvi tak zůstávají přebytečné cukry, které se mění na triglyceridy (tuky). Zvýšená hladina tuků v krvi vede k leptinové rezistenci. Leptinová rezistence znamená, že mozek je rezistentní na leptin a nevysílá informace o nasycení těla. Tělo ztrácí kontrolu o svém nasycení, a proto přijímá další a další cukry bez varování. To vyvolá následně inzulínovou rezistenci, kdy buňky přestanou na vylučovaný inzulín reagovat. Vysoká hladina inzulínu v krvi zablokuje spalování.

ČTĚTE TAKÉ:  TOP 4 CVIKY NA KRÁSNĚJŠÍ PAŽE

Cukr je hlavním viníkem hormonální a metabolické nerovnováhy. K jakým nemocem tato nerovnováha vede? Cukr výrazně oslabuje imunitní systém, narušuje hospodaření s minerály a přispívá k osteoporóze, vede ke zvýšené hladině volných tuků (trigliceridů) v krvi a ke snížení hladiny dobrého HDL cholesterolu a tím se přímo podílí na vzniku kardiovaskulárních chorob. Cukr stojí za onemocněním zvaném diabetes typu II, je výživou pro rakovinné buňky a je dáván do souvislosti s rakovinou prsu, prostaty, konečníku, slinivky a žaludku. Výrazně zhoršuje symptomy autoimunitních onemocnění (roztroušená skleróza, revmatoidní artritida, astma), stojí za žlučníkovými kameny, zhoršuje průběh Crohnovy choroby, stojí za neurologickými chorobami, vede k depresím, zvyšuje hyperaktivitu u dětí, výrazně urychluje proces stárnutí…  Pokračování tématu v dalším vydání.

Ukažte tento článek i vašim přátelům: