TIPY NA POSTNÍ OBDOBÍ – podle ájurvédy

Ve středu 6. března začalo jarní postní období, které bude trvat až do soboty před Velikonocemi, tedy do Bílé soboty. Jak může dodržení postního období prospět našemu zdraví? Tipy inspirované ájurvédou přináší tradičně Iva Georgievová.

Jednoduše řečeno – pokud jíme lehčeji stravitelné jídlo, má tělo šanci se zbavit volně dostupného odpadu. Strava by měla být bezmasá, plnohodnotná a lehce stravitelná. Měli bychom omezit i smažené jídlo a přílišné používání mléčných výrobků. V Čechách se hojně vařily ječné kroupy, které mají méně lepku, jejich vlhkost zlepší suché vnitřní sliznice, pomohou pročistit játra a ledviny. Výborné jsou i luštěniny, jáhly, pohanka. Velmi dobře stravitelné jsou polévky. Při půstu má nevyužitý vnitřní (trávicí) oheň čas likvidovat škodliviny v těle, nemusí trávit jídlo a má prostor na úklid.

Je půst, kdy je významně omezena strava – hladoví se, vhodný pro každého?

Není vhodný, pokud máme potíže s naší psychikou, častěji cítíme strach, nebo vztek, naše potíže se mohou výrazně zvýšit. Jako prevence není vhodný ani ve chvíli, kdy se cítíme velmi vyčerpaní, či jsme byli dlouhodobě nemocní a nemáme vitalitu. Také pokud špatně spíme, nebo máme zátěžové období v práci, anebo se učíme na nějakou zkoušku. Je nevhodný také u těhotných žen, kojících maminek, malých dětí, pokud trpíme cukrovkou, nebo když procházíme psychicky a fyzicky náročným obdobím. V takových případech je vhodná  pravidelnější strava, která nám dodává pocit zázemí a klidu.

Na půst, kdy je výrazně snížena potrava, je potřeba se vhodně připravit, vzít si volno, více odpočívat a věnovat se celkové očistě (např. očista kůže, střeva) a na místě je i rozjímání, či meditace. Někdy je dlouhodobější půst (s omezením stravy) využíván i jako možná metoda na snížení nemoci zvané rakovina.

Co pít při půstu?

Je možné podpořit, či lépe řečeno zvýšit účinnost půstu, použitím zeleninových nebo i ovocných šťáv. Je však potřeba vybírat takový druh zeleniny popřípadě ovoce, které nebude plné chemie a plísní. Je vhodnější tyto šťávy pít v malých dávkách a na vytrávený žaludek, více se hodí dopoledne. Velmi vhodné je popíjení teplé převařené vody. Popíjí se po troškách a napomáhá odplavit z těla uvolněný odpad.

Po ukončení dlouhodobějšího půstu není vhodné okamžitě přejít na normální stravu. Vyvarujte se také příliš těžkého a smaženého jídla a alkoholu.

ČTĚTE TAKÉ:  RADY DO ZAHRADY: STŘÍDÁNÍ ROSTLIN

Ukázka z jídel, která se hodí na toto období

Ječné kroupy zapečené s pohankou lámankou a kvašeným zelím

Recept je asi na 4 až 5 porcí.

3 hrnky ječných krup, 1 hrnek pohanky lámanky, 1/3 pórku, olivový olej, ghí, sůl, kvašené zelí (asi 3 hrnky), Solčanka, kmín, sladká mletá paprika (½ lžičky).

Kroupy uvaříme a smícháme s pohankou a na ghí a oleji lehce orestovaným pórkem a kvašeným zelím. Přidáme ostatní ingredience, vodu (zhruba 3 hrnky) a dáme péct. Je možné přidat trošku kvalitního uzeného sýra. Velmi dobře se k tomu hodí teplý jablečný kompot a strouhaná mrkev.

 

Fazolový guláš

(recept je asi na 4 porce), 1 balíček bílých fazolí (střední velikost, vybírejte ty, které se dobře vaří), bobkový list, saturajka, ochucovadlo bez glutamanu sodného, olivový olej, sůl, ghí, mrkev (2-3 ks), petržel kořenová (1-2 ks), rajčatová šťáva ( 2-3 lžíce), pórek (5 cm), 1 stroužek česneku, čubrica, ml. sladká paprika, zakysaná smetana. Přílohou je Basmati rýže.

Fazole si namočíme (nejlépe přes noc), poté se saturajkou a bobkovým listem uvaříme, až jsou vařené, slijeme vodu. Zeleninu a česnek si nakrájíme a dáme orestovat na olivový olej a ghí, přidáme koření, ochucovadlo a fazole, chvilku restujeme. Až je zelenina měkká, vmícháme dle chuti zakysanou smetanu a dosolíme, přílohou může být např. Basmati rýže, nebo lze jíst samotné.

Tento pokrm je vhodný do dlouhodobějších očistných diet, pomáhá tělu získat či udržet rovnováhu, dodává potřebné živiny, udržuje vitalitu a chuť žít.

 

Krátké upozornění – jedná se o přírodní preparáty, které si připravujete z vlastních zdrojů a na vlastní nebezpečí. Nenahrazují léky a reakce je podle okolností a akutního zdravotního stavu, který já nemohu předvídat.

AUTORKA: Iva Georgievová – praktická Ayurveda
ivaveda@ivaveda.eu, www.ivaveda.eu, ukázka receptů z publikací Jídlem ke zdraví
TIP: Ivu Georgievovou můžete zažít na Jóga kempu v Českém ráji 2019!

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům: