OUTDOOR ČESKÝ RÁJ SLAVÍ 25 LET • ROZHOVOR: Jakub Zítka: „Pokryjeme potřeby lidí od kempování vysoko v horách až po rodiny s dětmi“

Outdoor Český ráj. Oblíbená regionální firma, která má zásah po celé republice s přesahem až na Slovensko, slaví 25 let své existence. Kamennou prodejnu plnou funkčního vybavení pro outdoorové sporty s profesionální a milou obsluhou najdete v Mladé Boleslavi. Kořeny firmy sahají do podzimu roku 1993, působila v části boleslavského Habeše ve velké rodinné vile, kde sídlila přes 20 let. Na Staroměstské náměstí se přestěhovala v roce 2015. A letos na jaře absolvovala další stěhování, jen o pár metrů dále, do větších prostor. Kamenný obchod s úžasnou atmosférou je tak často cílem naprostých laiků i profesionálů. Na své si totiž přijde doslova každý. O tom jak firma funguje, co zákazníkům nabízí, v čem je její kouzlo a jak letos plánuje oslavit své kulaté výročí, jsme si povídali se zakladatelem Jakubem Zítkou a spolumajitelem Mirkem Žďánským.

Jste už 25 let na trhu, to už o firmě něco vypovídá. Na čem si zakládáte?
JZ: Pravda je taková, že jsme vlastně také dvakrát zkrachovali, protože doba nebyla vždycky jednoduchá, ale pokaždé jsme vstali z mrtvých a dá se říct, že je celá naše firma založená na přátelském a osobním přístupu k zákazníkovi. Zákazník byl u nás vždy brán jako osoba, která si jde primárně pro radu. Co se týká přístupu k zákazníkovi – důvod proč k nám zákazník chodí a vrací se, je ten, že se setká s absolutní profesionální informovaností z hlediska personálu, který na prodejně máme. Setkat se tam můžete i s námi dvěma.

V  době eshopů a možnosti objednat si vše pohodlně přes internet je velmi unikátní, aby kamenná prodejna tak prosperovala. Co lidem nabízíte a jaký sortiment u vás seženou?
JZ: Zaměřujeme se především na turistiku, horolezectví a silní jsme také v kempingu – pokryjeme potřeby od lidí, kteří jsou nároční z hlediska vysokohorských tůr a kempování vysoko v horách až po rodiny s dětmi. Od roku 2015 máme v názvu firmy Outdoor, což sice není české slovo, ale hojně se u nás používá a zcela vystihuje náš záměr – vybavení pro venkovní sporty. Co se týká značek, dlouhodobě prodáváme českou velmi kvalitní značku High Point, nebo poslední asi tři roky anglickou firmu Mountain. U anglických firem je zajímavé, že jsou velmi drahé, ale díky Brexitu šla libra dolů a tak se i u nás stávají konkurenceschopné vůči českým značkám. Dále nabízíme značky jako Mammut, Warmpeace, Husky, Deuter a další. Dále je zásadní šíře sortimentu – seženete u nás cokoliv, ať jste laik či člověk, který už se věnuje danému sportu třeba dvacet let. Určitě je zásadní i naše nabídka eshopu.

MŽ: Doplnil bych, že když k nám zákazník přijde, má možnost vybrat si z několika druhů stanů či batohů a spacáků, že to není o tom, že máme jednu značku, kterou bychom zákazníkovi vnucovali. To znamená, že se snažíme vždy zákazníka vyslechnout a doporučit mu to, co si myslíme, že by pro něho bylo vhodné. A je určitě zajímavé, že k nám začínají chodit i děti zákazníků, kteří k nám chodili před 15 lety, už i oni jsou u nás aktivní nakupující.

Důležitá je určitě i zmiňovaná atmosféra v prodejně…
JZ: Ano, to je zcela podstatné. Podařilo se nám mít v týmu lidi, kteří tu práci dělají, protože ji mají rádi a dělat ji chtějí. Atmosféru rodiny ve firmě je velmi těžké vytvořit, ale nám se to podařilo. To souvisí i s nadšením prodavače v obchodě v přístupu k zákazníkovi. Je pak krásné sledovat, že když lidi z našeho obchodu odchází, odchází s úsměvem a nabití.

Nakousli jsme téma e-shopu, liší se sortiment oproti kamennému obchodu?
MŽ: Sortiment je stejný. Počátkem letošního roku jsme byli nuceni se přestěhovat a to především z důvodu kapacity – jak z pohledu prodejního, tak z pohledu skladového prostoru. Nyní máme v součtu 700 metrů užitné plochy, což právě úzce souvisí i se šíří sortimentu. Daří se nám tak mít na skladech většinu sortimentu, který máme na e-shopu. Zákazník tedy nemusí dlouhodobě čekat na dodávky.

JZ: Já bych ještě zmínil, že díky tomu, že e-shop funguje samozřejmě nejen regionálně, ale celorepublikově s přesahem na Slovensko, rozšířila se nám klientela z široka daleka. Tedy nemáme nouzi o zákazníky z Liberce, Jablonce, Turnova, Sedmihorek, České Lípy, Nymburku, Poděbrad… ale přijedou třeba i z Vrchlabí, Ústí, Děčína… Díky eshopu je tedy vidět, že lidi začali jezdit z širokého okolí a nabaluje zákazníky i pro kamennou prodejnu.

Roli hraje určitě i spokojenost se službami…
Ano, to určitě. S tím je pak spojena řetězová reakce.

Pojďme si ale říci proč si vlastně zvolit funkční oblečení.  Co když jsem laik, který na něco takového není zvyklý a funkční oblečení mi nic neříká? Je nějaký rozdíl mezi běžným sportovním oblečením a funkčním oblečením?
JZ: Rozdíl je diametrální. Na jednu stranu by bylo dobré říci jen: „ Přijďte, důvěřujte nám, vyzkoušejte si to, my vám něco vybereme“, ale abychom vám problematiku přiblížili: Pokud začnu funkčním trikem jako první vrstvou, bude se lišit, zda to bude funkční triko na léto či na zimu, kdy se mění gramáž a složení materiálu. Obecně je takové tričko sestaveno tak, aby odvádělo pot do další vrstvy. Důvod, proč je lidem zima je ten, že jim pot stydne na těle, protože první vrstva ho neodvede do té druhé. Druhá vrstva by měla mít termoregulační vlastnost, ale takovou, že když se zvýší aktivita jedince, opět by měla odvádět pot dál – do třetí vrstvy. A u třetí-čtvrté vrstvy záleží na počasí. Pokud je mráz, použije se zateplovací vrstva – kdy se doporučuje lehká péřová bunda tzv. péřový svetr, nebo nějaký fleece. Třetí-čtvrtá vrstva už reguluje teplotu. A poslední vrstva by měla být nějaká membrána, která uživatele ochrání před deštěm, sněhem, větrem a na druhou stranu aby celý ten koloběh fungoval, tak i tato vrstva musí odvádět vlhko. Vzlínavost vlhka funguje i přes tuto membránu a zároveň nepřízně počasí neprojdou skrz, takže člověk neprochladne, neprofoukne a je v komfortu. To znamená, že pokud člověk investuje do dovolené na horách a neinvestuje do oblečení, má stejně dovolenou zkaženou, protože v horách není stabilní počasí, může pršet, sněžit a foukat vítr. A jen v dobře sestaveném oblečení je v komfortu. Důležitý je ale i výběr velikosti, pokud si vezmu větší velikost a vznikají mi pod oblečením vzduchové bubliny, tak i ty musím vyhřát, což mi bere energii, kterou bych mohl věnovat do jiné aktivity. Ale to je možná na téma dalšího rozhovoru…

ČTĚTE TAKÉ:  5 cviků pro pevnější obličej

MŽ: Napadlo mě k tomu jedno přirovnání. Dřív se na Mt. Everest lezlo ve flanelkách a nejde o to, že by tam v tomhle oblečení nebylo možné vylézt. Ale vylezl tam jeden člověk z deseti tisíc, dnes tam díky materiálům a technologiím může vylézt podstatně víc lidí, protože jsou v komfortu. Doba jde prostě dál…

Slavíte 25 let. Co to obnáší – tedy pro vás a vaše zákazníky?
MŽ: Co se týká klasické oslavy, tak my vlastně každý rok v říjnu–listopadu oslavujeme naše narozeniny. Což letos proběhlo také v duchu – oslovíme naše zákazníky, nabídneme jim zajímavé slevy na aktuální kolekci, ten den jim nabízíme občerstvení a pivo – protože dlouhodobě spolupracujeme s pivovarem Rohozec. Probíhá narozeninový mejdan, kdy je otevřeno, dokud lidi chodí a celý den se popíjí, zákazníci mohou nakupovat se skleničkou vína nebo lahví piva… Oslava letos byla možná trochu pompéznější než jindy, ale v zásadě to byla taková klasika. Dali jsme sobě a zákazníkům navíc větší prodejnu, která by měla být všem příjemnější.

JZ: Od května navíc poběží unikátní outdoorová soutěž, kdy každý měsíc až do září schováme někde v Českém ráji věcný dárek pro zákazníky. Nemusí se bát, že by to byly ponožky za stovku, protože nám je čtvrt století, máme připravené dárky kolem třech čtyř tisíc, například batoh od Mamuta, karimatka Thermarest a podobně. Soutěž bude uvedena na stránkách s tím, že vždy zveřejníme lokaci GPS a kdo první přijde a s dárkem se vyfotí, vyhraje ho. Zakončení narozenin pak bude na horolezeckém festivalu, který pořádáme. Ten se letos z Hrubé Skály stěhuje do Svijan. Poslední dárek budou lidé hledat přímo na festivalu. Aktuální informace jsou na soutez.ceskyraj.com.

Pojďme si tedy říci něco více o Horolezeckém festivalu, který probíhá každý rok v září.
JZ: Festival bude mít letos pátý ročník. My jsme aktivně začali kooperovat dva roky zpět, původně jako jeden ze sponzorů, který dával ceny do tomboly, a minulý rok už jsme se zúčastnili jako spolumajitelé festivalu. Naše firma Outdoor Český ráj je tedy jeho součástí a organizuje ho. Festival je určen těm, kteří mají rádi outdoor, protože součástí jsou klasicky filmy, besedy s top horolezci, dobrodruhy… Všichni se mohou zúčastnit i aktivně, bude možnost vyzkoušet třeba drytooling, což je lezení s mačkama na dřevěných kládách, nebo klasickou horolezeckou stěnu – jak malou pro děti, tak pro dospělé, kde Český horolezecký svaz školí z hlediska zajištění a tak dalších technických věcí, workshop z hlediska zdravovědy v horách a tak dále. Festival je zaměřen i na rodiny s dětmi, jeho součástí jsou soutěže, kdy děti nejen plní úkoly, ale dozvědí se něco o historii Českého ráje a dostanou výhru, která je navázána na Český ráj. Dá se říct, že jde o takovou multikulturní akci, která je specializovaná na cestování a horolezectví.

Děkuji za rozhovor. Jitka Maděrová

TIP:
Kamennou prodejnu Outdoor Český ráj
najdete na adrese:
Staroměstské náměstí 20/21
293 01 Mladá Boleslav 

Chcete raději na webové stránky a rovnou do e-shopu?
https://www.ceskyraj.com/

Zdroj foto: instagram Outdoor Český ráj

Ukažte tento článek i vašim přátelům: