NETRPÍTE SPÁNKOVÝM DEFICITEM?

Spánkový deficit je stav, kdy se nám nedostává dostatečný a potřebný počet hodin spánku během noci. Tento problém postihuje stále více lidí a má negativní vliv na naše zdraví a celkový stav organismu, ale také na každodenní fungování. Spánek je totiž zásadním faktorem pro zdraví a celkový výkon člověka. Kvalitní spánek poskytuje tělu a mozku nezbytný odpočinek a obnovu.
Vznik spánkového deficitu způsobuje mnoho vlivů. Patří mezi ně nadměrná pracovní zátěž, stres, špatné stravovací a životní návyky, různá onemocnění a genetické predispozice, ale také nevhodně zvolená matrace či polštáře, které nám mohou spánek významně narušovat.

Udává se, že pokud spíme 4–7 hodin denně, je to málo a spánkový deficit vzniká. Dostačující spánek je v průměru osm hodin. Akutní spánkový deficit nastává a člověka ohrožuje po 24 hodinách bez spánku. Dlouhodobý nedostatek spánku může zanechat vážnější následky nejen na zdraví, způsobuje mnoho nepříjemných problémů, jako je snížená koncentrace, zhoršená paměť, podrážděnost, únava a celkově nižší výkon. Zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky, rakoviny, demence, oslabuje imunitní systém. V období, kdy máme vyšší spánkový deficit snáze onemocníme. Pokud dlouhodobě trpíme nedostatkem spánku, není to dobré ani pro náš vzhled – máme více vrásek, kruhy pod očima, rychleji stárneme, působíme unaveněji.

Spánkový deficit je nutné dohnat. Nenapravíte to ale tak, že jednorázově prospíte celý den. Tělo si samozřejmě samo řekne, a pokud jste deficit opravdu přehnali, pak je v akutní fázi důležité se pořádně vyspat. Z dlouhodobého hlediska je ale nutno upravit své návyky a deficit dohnat postupně. Jak? Pravidelný spánkový rytmus (chodit spát nejpozději ve 22 hodin), omezení stimulujících látek (kofein, alkohol…), cvičení a relaxace před spaním.

Příčiny chronické nespavosti jsou stejné, jako v případě nápravy: životní styl (nadměrná konzumace kávy a povzbuzujících nápojů, kouření či alkohol), nedostatek fyzické aktivity, směnný provoz, duševní problémy (stres, deprese) či silné bolesti. Nenechte proto akutní stav přejít do chronického. Pokud cítíte, že nemáte dostatek kvalitního spánku, přehodnoťte svůj denní režim a dejte tělu, co potřebuje.

ČTĚTE TAKÉ:  KOUTEK PRO RODIČE: Jak dětem zlepšit psychomotorické dovednosti

Jak dlouho člověk nemusí spát?

Podle odborníků vydrží lidský organismus bez spánku po dobu osmi až desíti dnů. Lidé, kterým se to podařilo, netrpěli žádnými vážnými zdravotními důsledky, měli jen potíže s vnímáním a udržením pozornosti. Šlo ale o jednorázové pokusy, takto dlouho a opakovaně není možné bez následků fungovat.

TIP: Pokud nemáte splněné základní požadavky pro kvalitní a zdravý spánek jako jsou matrace, přikrývka, polštář či postel, obraťte se na největší profesionály v regionu – na firmu Matrace Haken ze Všeně.

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům: