Na co si dát pozor při nákupu potravin?

Na co si dát pozor při nákupu potravin? 

To, jak bude vypadat váš jídelníček, kolik přijmete energie, tuků, cukru a soli, začíná už nákupem, naučte se tedy správně nakupovat.

Hlavním kritériem správného výběru by měla být kvalita, složení a nutriční hodnoty potravin. Nedávejte do košíku potraviny bezmyšlenkovitě, nepodléhejte všeobecnému dojmu „zdravosti“ a „dietnosti“, ale zaměřte se na informace o jejich složení, které se dočtete na obale.

Co sledovat na obalech?

Složení – co daná potravina obsahuje

Na seznamu ingrediencí jsou použité suroviny řazeny podle množství, tedy na prvním místě je ta z nich, které je ve výrobku nejvíce. Podle pořadí uvedených složek se lze tedy dobře orientovat a odhadnout i kvalitu některých potravin. Vyhněte se potravinám, u kterých na prvním místě najdete například cukr nebo tuk (samozřejmě kromě olejů, margarínů a dalších potravin, kde je tuk hlavní složkou). 

Výživové údaje – tabulka nutričních hodnot

Na všech balených potravinách již naleznete výživové údaje, vyplatí se věnovat jim pozornost.

Pokud chcete hubnout, vybírejte takové potraviny, které mají spíše nižší energetickou hodnotu a obsahují více bílkovin a vlákniny. Naopak obsah nasycených mastných kyselin, cukru a soli by měl být vždy co nejnižší, a to nejen při hubnutí.

Vhodnou pomůckou při nakupování může být také Nákupní tahák, který je přiložen k nové knize Já zhubnu. Potraviny jsou rozděleny do tří kategorií podle vhodnosti zařazení do jídelníčku, Nákupní tahák tak může být pomocníkem při rozhodování o tom, jaké potraviny vložit do košíku a jakým se raději vyhýbat.

Základní pravidla pro nakupování

Dodržováním následujících pravidel si vytvoříte podmínky, abyste nakoupili opravdu jen to, co potřebujete, a nekupovali to, co zrovna vidíte:

  • Nakupujte jen tehdy, když jste najedení.
  • Nakupte jenom to, co potřebujete, nekupujte si potraviny do zásoby. Nenakupujte zlevněná velká balení.
  • V obchodě používejte místo nákupního vozíku menší košík.
  • Nakupujte podle předem promyšleného seznamu, který neobsahuje nevhodné potraviny.
  • V supermarketech procházejte jen místy, kde chcete něco koupit, držte se tedy předem naplánované trasy.
  • Nekupujte nevhodné potraviny, které se dají jíst ihned, bez přípravy.
  • Uvědomte si marketingové fígle prodejců a tím budete nástrahám lépe čelit (ignorujte stojany u pokladen, stojany se speciálními nabídkami, akcemi a ochutnávkami, výhodné nabídky tři balení za cenu dvou apod.).
  • Ve frontě u pokladny odpoutejte pozornost od lákavých potravin (listujte si časopisem, hrajte si s telefonem nebo porovnávejte obsah košíku štíhlých lidí a lidí s kily navíc apod.).

Odpovídá: PHDR. IVA MÁLKOVÁ

DOPORUČUJEME TYTO KNIHY – více o nich tady

soutez-o-knihy-jaro-cesky-raj-v-akci

Historie společnosti STOB se neodmyslitelně pojí k mému vlastnímu životnímu příběhu. Od dětství jsem bojovala s nadváhou a téma váhy a hubnutí mě provázelo i na vysoké škole, resp. při studiu psychologie na Karlově Univerzitě v Praze. Často se říká, že studenti psychologie si vybírají tento obor i proto, aby nalezli řešení svých vlastních trápení. A tak tomu částečně bylo i v mém případě. Pro svou diplomovou práci jsem si zvolila téma Kognitivně-behaviorální terapie obezity, jejíž metodika dodnes tvoří základ přístupu společnosti STOB. Hlavní myšlenkou tohoto pojetí je, že cesta k dosažení a udržení optimální váhy nespočívá jen v úpravě jídelníčku, ale také ve změně myšlení a emocí. Poté, co jsem postupně začala přenášet vzniklou metodiku do své psychologické praxe a začala pořádat první kurzy snižování nadváhy, rozhodla jsem se v roce 1990 založit společnost s názvem STop OBezitě (www.stob.cz). Naše aktivity se postupně rozšiřovaly a jejich součástí už nejsou jen kurzy či vydávání odborných knih a brožur, ale také pořádání pobytu v ČR i v zahraničí, pořádání odborných seminářů, Dnu zdraví či tvorba komunitního
 webu STOBklub, programu Sebekoučink a dalších moderních nástrojů pro snadnější cestu ke zdravému a vyváženému životnímu stylu. Ačkoliv od doby svého založení ušel STOB dlouhou cestu, jeho základní myšlenka zůstává stejná. Je to myšlenka zdravého hubnutí pomocí navození žádoucích změn v myšlení, emocích a chování tak, aby změna byla nejen trvalá, ale přinesla člověku skutečnou radost a vnitrní rovnováhu. Nedávno se do fungování STOBu zapojila nová generace, mé dvě dcery Hanka a Zuzka, s nimiž přišel do STOBu i partner Hanky, Martin Pávek, díky Čemuž STOB zůstává ryze rodinnou firmou. Naším společným cílem je nejenom udržet původní myšlenku, se kterou společnost před téměř 30 lety vznikala, ale zároveň neustále rozšiřovat a zlepšovat naše aktivity a nabízené služby.

ČTĚTE TAKÉ:  5 cviků pro pevnější obličej

Iva Málková

O AUTORECH:

PHDR. IVA MÁLKOVÁ

V roce 1978 absolvovala studium psychologie na Filosofické fakultě. Již 30 let se věnuje problematice obezity. V roce 1990 založila společnost STOB (STop OBezite), která sdružuje na pětset psychologů, lékařů, nutričních terapeutů, cvičitelek a dalších odborníku, jejichž cílem je pomáhat všem, kteří chtějí hubnout s rozumem. Vytvořila metodiku zdravého hubnutí založenou na kognitivne-behaviorálním prístupu, která je základem nejen veškerých nástrojů a materiálu vydaných STOBem, ale i kurzu zdravého hubnutí, které pod záštitou společnosti probíhají.

ING. HANA MÁLKOVÁ

Absolvovala Vysokou školu chemicko-technologickou se zaměřením Kvalita a bezpečnost potravin. Věnuje se poradenství v oblasti racionální, redukční a sportovní výživy. Je spoluautorkou několika knih o výživě a hubnutí, internetového programu Sebekoučink a dalších pomůcek k rozumné redukci váhy.

ING. MARTIN PÁVEK

Je lektorem a projektovým manažerem společnosti STOB. Absolvoval vysokou školu se zaměřením na ekonomii, ale velmi blízká je mu i oblast psychologie a sociologie. Přináší do fungování společnosti nové nápady a přístupy, pro ještě lepší a širší uplatnění ověřené metodiky STOBu.

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům: