LEVNĚJŠÍ A ZDRAVĚJŠÍ DOMÁCNOST – KLÍČKY

KLÍČÍME VITAMÍNY

Pomalu se nám pod kůži dostává pocit jara a s jarem přichází také potřeba probudit tělo a nastartovat ho novou energií. Dřív, než nám příroda umožní sbírat mladé kopřivy a další výživné rostliny, můžeme si sami doma vypěstovat klíčky. Vitamínová bomba, která naše tělo doslova nabije. Už několik sezón jde o moderní směr (který se ale samozřejmě inspiruje moudrostí našich předků), jehož se chytli různí výrobci, a proto pro tak přirozenou věc můžete sáhnout i hlouběji do své peněženky. Jde to ale i levně! Jak?

Pro klíčení je dobré připravit si nakličovací nádobu. Tu zcela jednoduše uděláte i doma během pěti minut. Potřebujete pouze: běžnou zavařovací sklenici se šroubovacím víkem, šídlo/silnější hřebík, kladivo. Vyrobte pak zcela jednoduše tak, že pomocí hřebíku a kladiva do víčka z jeho vrchní strany uděláte po celém jeho povrchu dírky. Poté otočte víčko a z jeho spodní strany „roztlučte“ kladívkem ostré hrany, které vznikly kolem dírek. Tím je nádoba hotová a můžeme klíčit.

Světlo klíčkům dopřejte až poslední den před konzumací, jsou pak křehčí a mnohem lahodnější.

Do zhruba jedné třetiny sklenice nasypte propláchnutá semena. Dolijte vodu, zašroubujte víčko a nechte asi půl dne stát. Poté semena propláchněte čistou vodou, obraťte sklenici dnem vzhůru a nechte odtéct všechnu vodu. Klíčené se musí 2x denně proplachovat čistou vodou, které se vždy zbavíme otočením dna vzhůru.

Obsahují vitamíny C, E, A, D, K, řadu vitamínů B, vápník, magnesium, fosfor, železo, bílkoviny a enzymy. V lednici vydrží asi týden.

Každá rostlina klíčí trochu jinou dobu (1 den – týden). Vhodné pro klíčení jsou fazole mungo a adzuki, čočka, cizrna, hrách a sója. Vyzkoušet ale stojí za to i klíčky pšenice, prosa, řeřichy, vojtěšky (alfa-alfa), ředkvičky a dalších plodin. Nejrychleji budete sklízet klíčky pohanky, dýně a slunečnice.

ČTĚTE TAKÉ:  Šedý zákal vede až k slepotě. Jak bránit své oči?

Doporučuje se nechat klíčit semena ve tmě (při teplotě cca 20 stupňů). Světlo jim dopřejte až poslední den před konzumací, jsou pak křehčí a mnohem lahodnější. Po vyjmutí ze sklenice je znovu propláchněte a konzumujte v podobě salátů, kaše, příloh, nebo jen tak samotné. Naklíčená semena je potřeba zkonzumovat včas, aby nepřišla o své vitamíny. Obsahují vitamíny C, E, A, D, K, řadu vitamínů B, vápník, magnesium, fosfor, železo, bílkoviny a enzymy. V lednici vydrží asi týden.

VÝTEČNÉ RECEPTY S KLÍČKY NAJDETE TADY

Ukažte tento článek i vašim přátelům:
Real time web analytics, Wordpress visitor counter, Wordpress visitor tracking