JÓGA XI. – JÓGOVÁ PORADNA – Odpovědi na vaše otázky

Od červnového vydání jsme pro vás otevřeli možnost zasílat otázky k vaší jógové praxi. Sešlo se jich velké množství, proto jsme vybrali podobné a nejčastěji pokládané. Máte-li i vy nějakou otázku, nebojte se ji zaslat prostřednictvím formuláře na TADY

• Mám bolesti krční páteře, mohu cvičit jógu?

Bolesti krční páteře mohou mít řadu příčin, a proto neexistuje jediné pravidlo, zda cvičit jógu nebo ne. Dobré je najít příčinu bolesti, proč mě krční páteř bolí? Kde přesně? Jaký je můj životní styl? Je moje krční páteř přetížená nebo jsou okolní svaly ochablé? Jaký má zbytek těla vliv na mé krční obratle?

Jógové pozice, pokud jsou správně provedeny, mohou od bolesti pomoci, mohou uvolnit fyzické bloky a pomoct s rozpohybováním a posílením. Opačný efekt nastává při nesprávném provedení. Pokud máte takto specifický problém, je velmi vhodné se domluvit se zkušeným lektorem na individuální lekci, kde vám bude vysvětleno, jak pozice provádět s ohledem na bolest krční páteře. Pak už můžete přijít na skupinovou lekci a budete vědět, jak cviky sami sobě upravit.

Je dobré vyhnout se hlubokým záklonovým pozicím a jakýmkoli pozicím, při jejichž provedení je vyvíjen přímý tlak na krční páteř. Záklonové pozice obecně by se ale vynechávat neměly, upraven by měl být  jejich rozsah. Nebojte se cvičit J

• Hodně běhám, sice mám fyzičku, ale dost zkrácené svaly. Dokáže mi jóga pomoct?

Se „zkrácenými běžci“ se setkávám často. Jógové pozice dokážou zkráceným svalům pomoci, ale protažení jde ruku v ruce s posílením. Jedno bez druhého prostě nefunguje. Takže jóga pro běžce rozhodně ano J

• Jak na jógu v těhotenství? Jsem mírně pokročilá a nyní na začátku těhotenství, je možné praktikovat?

Záleží samozřejmě na více věcech, především na tom, jak se aktuálně cítíte, a jak dlouho praktikujete. Pokud se cítíte dobře a cvičíte už alespoň jeden rok, pak můžete v józe pokračovat. Vždy je ale lepší se potkat s lektorem, který vám pomůže zhodnotit aktuální situaci, případně připraví individuální plán. Obecně se doporučuje v prvním trimestru cvičení pouze velmi jemné, zapojit pozice z Jin jógy nebo restorativní jógy, ale v úpravě při těhotenství. Druhý trimestr, pokud se cítíte dobře, se můžete vrátit k intenzitě praxe jako před těhotenstvím, ale je nutné některé pozice upravit vzhledem k rostoucímu bříšku, či možnému kolísání tlaku apod. Třetí trimestr se zaměřuje na dechové techniky, umění uvolnění, zvědomění pánevního dna a příprava na porod. Hlavní pravidlo, kterým se sama nastávající maminka musí v józe řídit, je skutečně vlastní pocit, pokud cítíte, že pozice ve vás vyvolává jakýkoli diskomfort, neprovádějte ji. Zase doporučuji alespoň v začátku individuální konzultace, můžete si ujasnit spoustu důležitých věcí a bezpečně tak projít těhotenstvím.

ČTĚTE TAKÉ:  JAK SI UŽÍT LÉTO NA MAXIMUM? aneb Co letos v létě musíte zažít!

• Mám dlouhodobě vysoký tlak, mohu cvičit jógu a je možné, že mi tlak srovná?

Otázky tlaku na józe také řešíme relativně často. Jógu cvičit můžete, ale některé pozice bude nutné upravit. Například dlouhé výdrže v předklonech jsou nevhodné, některé dechové techniky, jejichž cílem je rychlé prokrvení, pro vás nebudou to pravé. Naopak pozice vyrovnávací, rovnovážné, v plynulém tempu, nikoli ve svižném (alespoň zpočátku), by mohly pomoci. Přijďte vyzkoušet lekci nebo si domluvte individuální konzultaci, k naučení vhodných pozic, které můžete praktikovat i doma. Jóga vám pomůže se vším, co sama sobě dovolíte J

• Často se mluví o cvičení jógy při bolesti zad, mohu při bolesti bederní a hrudní páteře cvičit? A jaké sestavy nejlépe?

Ano, je to diskutované téma a z vlastní zkušenosti vím, že lepší než mluvit, je přijít a zkusit. Vážně je to tak J Jóga dokáže pomoci celému tělu ve zpevnění i zpružnění, má celkový efekt a velmi intenzivně se věnuje ose našeho těla – páteři. Obecně platí, že na bolesti zad se člověk musí začít skutečně hýbat, nelekat se toho, že mě bolí záda a zůstat u neustálého odpočinku, protože tím se bolesti rozhodně nezbavíte.

Důležité je přijít na příčinu bolesti, a pak začít cvičit tak, abychom se té příčiny zbavili. Proto tady neexistuje jediná pozice nebo jediná sestava. Každému jednotlivci bude vyhovovat něco jiného, proto je dobré pracovat individuálně, naučit se pozice, které mi pomáhají, naučit se jejich úpravy, které pak můžete použít i ve skupinové lekci, protože už budete vědět, jak na svoje tělo. Jóga vám pomůže J

Na vaše otázky odpovídá lektorka jógy Magdalena Klížová www.yogaholick.cz

Ukažte tento článek i vašim přátelům: