JÓGA SERIÁL IV. – Jak se jógou nezničit?

JÓGA IV. – Jak se jógou nezničit?

Možná jste se někdy ocitli na jógové lekci, kde je tempo vysoké, přeměny pozic jsou svižné a výdrže jsou tak dlouhé, že se vám chce nadávat. Ano, i to je jógová lekce a rozhodně stojí za to, vyzkoušet. Ale má to jedno velké ALE. Pokud svoje tělo nedokážete velmi dobře ovládat, vystavujete se riziku, že se tou všemi opěvovanou jógou úplně odrovnáte. A teď nemluvím o tom, že se budete koupat ve vlastním potu, to je zcela v pořádku. Mluvím o tom, že neudržíte své tělo, když má být zpevněno nebo naopak nedokážete uvolnit, když má být uvolněno. Pak si můžete velmi snadno ublížit a přijít tak o účinky, které fyzická praxe jógy skutečně má.

Která lekce je pro mě bezpečná?

Lidé si běžně myslí, že jóga je pomalá, a tak si při ní nemohou ublížit. Vy už ale víte, že jógové asany se dají měnit i ve velmi svižném tempu. Pravidlo, že lekce v nižším tempu je automaticky bezpečná tady ale neplatí. Tohle všechno záleží na mnoha faktorech, roli hraje prostředí, ve kterém cvičíte, lektor, který vás vede, ale nejdůležitější úlohu máte především vy sami! Vy sami totiž znáte své tělo nejlépe, a to i v případě, že ho neumíte ovládat tak dokonale, jak byste si představovali. Ani ten nejzkušenější lektor vám nezaručí, že pozici budete provádět správně, to si zaručíte jen vy sami! Lektor je tu od toho, aby vás navedl a upozornil na případná rizika, akceptovat a provést ale musíte už jen a jen vy.

Takže vyberte lekci takovou, kde lektor je skutečně zkušený – jógu v obýváku si můžete zacvičit doma s kamarádkou, ale pokud máte chuť na sobě skutečně zapracovat, vyhledejte někoho, kdo skutečně ví, co dělá.

Jak poznám, že pozici provádím správně?

Zlaté pravidlo je bolest. Ne ji cítit, ale naopak, bolest byste v jógové praxi pocítit neměli. Něco jiného je ale jemné napětí nebo protažení. Naučte se rozlišovat bolest od lenosti, nedovolte svému tělu, aby vás ovládalo, ale naučte se své tělo ovládat.

S tou bolestí to ale není jen tak. Existuje totiž pojem „sladká bolest“ a poznáte ji podle toho, že pozice se vám nemusí zdát příjemná, možná vás unavuje, možná táhne, možná máte pocit, že už to dál nevydržíte, ale jakmile pozici začnete pozvolna rozpouštět, bolest odchází. A to je sladká bolest, taková, která vás posune dál, ale nezničí! Pokud do pozice vcházíte silou, zbytečně rychle a ukvapeně, pak je téměř 99% pravděpodobnost špatného provedení! Na zbrklost se v józe nehraje, naopak dovolte jí, ať vás naučí trpělivosti. Vychutnávejte, dovolte si cítit a prožívejte. Pak sami poznáte, jestli praktikujete pozice správně nebo ne. Kde ale najít jistotu, že pozici provádíte tak, jak byste měli? Jednoduše vám musí být příjemně, měli byste zažívat spoustu pocitů – energii, ale možná zároveň i únavu. Štěstí z toho, že se vám pozice daří a zároveň možná zlost, protože byste už raději skončili. Na závěr ale přijde vždycky radost, klid a ustálení, a to je právě to místo správného provedení!

Mám zdravotní potíže, můžu zajít na jógu?

Zdravotní potíže, to je dost široký pojem. Velmi záleží na tom, o jakou potíž jde a na tom, jak s ní nakládáte. Pokud se necítíte dobře, lekci jógy nechte na jindy, tělo byste zbytečně unavili a místo příjemného účinku byste si mohli přitížit. To platí i o lehkém nachlazení. Když prostě vaše tělo volá po odpočinku, dopřejte mu jej!

Pokud se ale zotavujete po zranění, jóga je často doporučována jako vhodná rehabilitace, záleží však pořád na vašem aktuálním zdravotním stavu, a také na stylu jógy, který si vyberete. Určitě se poraďte se svým lékařem, zda vám právě jógu doporučí jako vhodnou, a také se poraďte s lektorem, ke kterému se chystáte na lekci. Lektora o změnách svého zdravotního stavu informujte před každou lekcí, pomůže vám zařadit alternativní pozice k těm, které třeba zrovna pro vás nejsou úplně vhodné. Pokud si nejste jisti, poproste lektora o individuální lekce, budete mít dostatek času správně si osvojit bezpečné provedení pozic, a pak na skupinové lekci už budete více vědět co a jak.

Otázky jógového začátečníka: V józe se medituje, jak mám začít?

Součástí jógové praxe je meditace. Nebo je to možná naopak J Jisté ale je, že fyzickou praxi jógy provádíme proto, abychom dokázali zcela pohodlně sedět v meditačním sedu. Pokud s meditací začínáte a i pokud nezačínáte, ale máte na ni jen omezený čas, vyzkoušejte následující techniku:

Meditační pětiminutovka 

Posaďte se do překříženého sedu, pokud zvládnete Lotosový sed, posaďte se do něj. V sanskrtu můžete tuto pozici znát pod názvem Padmasana (Padma = lotos, asana = pozice). Máte-li však potíže s koleny nebo kyčlemi, zkuste obyčejný sed na patách. A pokud ani ten není pro vás vyhovující, posaďte se na židli s opěradlem nebo se opřete o stěnu. Vidíte? I jeden sed vám nabídne několik možností provedení tak, aby si každý opravdu našel tu svou variantu.

Hluboce se nadechněte nosem tak, aby se nafouklo i břicho. Stejně hluboce vydechněte, opět nosem. S každým nádechem vdechujte vše, co ve svém okolí máte rádi: barvy, vůně, tvary, pocity… A s každým výdechem si představujte, jak vydechujete šedou páru plnou všeho, co už nepotřebujete, mohou to být emoce, bolesti, pocity, nálady, přebytečné myšlenky…

Pokračujte v tomto cvičení alespoň 5 minut, je to jednoduché meditační cvičení, které vám vcelku lehce pomůže odhalit příčinu vnitřní nejistoty, která vám nedovoluje ustálit se nejen v pozici, ale dost možná i ve vašem běžném dni.

Tato čistící meditační technika patří mezi ty nejjednodušší a pracuje na principu vizualizace. I přesto, že je jednoduchá, má ohromný účinek a stojí za to ji vyzkoušet!

Přeji krásné jógování! Magdalena Klížová

TIP: