Jak se naučit správně dýchat?

Správné dýchání je klíčem ke zdraví a pocitu štěstí a i proto se k dechu a dechovým cvičením v našich článcích často vracíme. Mnozí z nás totiž dýchat zapomínají. Také se často přistihnete, že zadržujete dech, nebo dýcháte zcela povrchně?

Dobrou zprávou je, že správně dýchat se lze naučit. Sic je to zpočátku trošku dřina, ale pokud si hluboký dech vaše hlava zautomatizuje, půjde to pak už lehce bez přemýšlení. Východní medicína se na dech zaměřuje jako na jednu z podmínek zdravého těla. Pokud bychom se dostali k józe, tak ta vytvořila celý systém dechových technik. Základní z nich je takzvaný plný jógový dech. Dále se podíváme na Dech čínských mistrů. Vyzkoušejte je a sami uvidíte účinky.

Plný jógový dech
Výchozí pozice pro cvičení je leh na zádech. Ležíme volně s pažemi podél těla s dlaněmi otočenými směrem nahoru a soustředíme se na celé tělo. Pro lepší soustředění zavřeme oči a myslíme na samotné dýchání.

  • Hluboký nádech nosem + přesouváme ruce do upažení a pokračujeme do úplného vzpažení.
    ● Nádech vedeme postupně břichem, hrudníkem až do podklíčkové oblasti.
    ● Při plynulém výdechu dáváme paže do výchozí pozice podél těla.
    ● Výdech by měl trvat minimálně dvakrát déle než nádech.
    ● Výdech je třeba provádět v opačném pořadí než nádech. Prvně proto vypouštíme vzduch z podklíčkové a hrudní oblasti a teprve potom klesá břišní prostor. Výdech ukončíme lehkým stažením břišních svalů. Bez zádrže dechu pokračujeme plynulým nádechem.

Cyklus zopakujeme pět až desetkrát. Po ukončení cvičení bychom měli pocítit příliv energie a tepla. Správný nádech působí aktivačně, výdech naopak uvolňuje.

Dech čínských mistrů
Při procházkách si vyzkoušejte jednoduché cvičení, které využívají mistři Tai-tchi. Začneme tím, že počítáme vlastní kroky. Správně dýchat začneme, uvědomíme-li si, na kolik vlastních kroků děláme nádech a na kolik výdech.

ČTĚTE TAKÉ:  JAK NEJLÉPE OCHRÁNIT SVŮJ SPÁNEK?

Cvičení spočívá v tom, že na každé dva kroky uděláme nádech a na čtyři výdech. Až si uvědomíme, že se cítíme pohodlně a nezadýcháváme se, rozšíříme cvičení na každé čtyři kroky nádech a na šest kroků výdech. Jakmile zvládneme i takto pohodlně dýchat, přidáme mezi nádechem a výdechem zadržení vzduchu v břiše. Po čtyřech krocích nádechu uděláme dva kroky s plným břichem vzduchu a pak jej na čtyři až šest kroků vydechneme. Toto dechové cvičení zvyšuje nejen duchovní ale i fyzickou odolnost

Ukažte tento článek i vašim přátelům: