Jak nebýt otrokem toxického prostředí?

Jak nebýt otrokem toxického prostředí? 

Dnes mluvíme o toxickém prostředí, které nás provokuje k jídlu,  i když nemáme hlad. U mnoha lidí s kily navíc bohužel vymizely vrozené lidské instinkty. Hlad již přestal regulovat množství přijaté potravy. Centrum sytosti je překryto podněty, jako je snadná dostupnost potravin, jejich chuť, vzhled, vůně apod. Pro obézního člověka není tedy signálem k začátku jídla kručení v břiše, ale spousta jiných podnětů. Toxické prostředí vytvořili výrobci a prodejci potravin ve snaze co nejvíce prodat. Obrovské pizzy, dvojité hamburgery, třistagramové stejky, xxl balení, velké sklenice koly – doplňte si, čemu podléháte zrovna vy – „zamořují“ naše okolí. V důsledku reklam, slev a dalších obchodnických fíglů kupujete zbytečně mnoho potravin. V některých restauracích servírují gigantické porce a vy většinou sníte všechno, co dostanete na talíř.

Jaké je tedy řešení?

Staňte se detektivy a odhalte spouštěče jídla, které nemáte v plánu jíst. Tím, že si tyto spouštěče uvědomíte, bude už snazší pracovat na tom, abyste nenechali svého autopilota bezmyšlenkovitě natáhnout ruku po jídle oproti plánu.

Jestliže bude vnějších spouštěčů více, vyberte zatím jen jeden –  dělejte změny pomalu, postupně.

Odstranění spouštěče

Pro začátek nácviku je nejjednodušší – pokud to jde – spouštěč odstranit. Nemít doma potraviny, které nechci jíst, nekupovat velká balení, nechodit ulicí, kde voní pizza nebo čerstvě upečené koláčky z pekárny, nechodit na obědy s kolegyní, která ponouká ke konzumaci kaloricky vydatných pokrmů a dezertů apod.

Omezení spouštěče

Pokud spouštěč nejde odstranit, pokuste se ho alespoň omezit. Nemějte doma stále na očích sladkosti a chipsy – dejte je na místo, kam si pro ně musíte dojít, zkrátka co nejdál. Jestliže musíte kupovat kalorické potraviny, dejte je v ledničce či spíži až dozadu, aby vás při každém otevření neprovokovaly. V restauracích si objednávejte nebo si nandejte na talíř rovnou menší porce.

Nespojujte jídlo s žádnou jinou činností, plně se mu věnujte a jezte všímavě.

Cílem je, abyste v reakci na nějaký spouštěč – podnět, situaci nebo činnost – nejedli automaticky. Protože pokud za těchto okolností jíte opakovaně, potom vždy, když tato situace nastane, sáhnete po jídle.

Pokud nejde spouštěč ani omezit, naučte se na něj reagovat jinak. Je dobré si dopředu připravit plán, jak na něj vyzrát jinak než jídlem. 

Jak tedy zvládat nutkání k jídlu navíc?

V momentě, kdy máte neodolatelnou chuť si vzít něco dobrého k televizi nebo si koupit na ulici vonící dobrotu, dejte si pravidlo – než si vezmu, resp. koupím „nechtěnou potravinu“, počkám pár minut. Fyziologicky není možné, aby napětí z toho, že odoláváte pokušení vzít si něco navíc, rostlo donekonečna. Jde o to chvilenku počkat, než napětí poklesne a vy jste schopni více zapojit rozum. Pokuste se třeba soustředit na dech a třikrát se zhluboka nadechněte do břicha a hlouběji vydechněte. Použijte na tuto dobu alternativní činnost, která pro vás bude příjemná a nebudete myslet na jídlo.

Připomeňte si svůj problém a aplikujte na něj stejné postupy, o kterých jsme nyní mluvili.

Pokuste se nyní věnovat svým tvořivým nápadům, čím nahradíte jídlo, které bylo dříve spojeno s vaším vypátraným spouštěčem.

ČTĚTE TAKÉ:  Nové směry v hubnutí - mindfulness, neurolingvistické programování

Odpovídá: PHDR. IVA MÁLKOVÁ

DOPORUČUJEME TYTO KNIHY – více o nich tady

soutez-o-knihy-jaro-cesky-raj-v-akci

Historie společnosti STOB se neodmyslitelně pojí k mému vlastnímu životnímu příběhu. Od dětství jsem bojovala s nadváhou a téma váhy a hubnutí mě provázelo i na vysoké škole, resp. při studiu psychologie na Karlově Univerzitě v Praze. Často se říká, že studenti psychologie si vybírají tento obor i proto, aby nalezli řešení svých vlastních trápení. A tak tomu částečně bylo i v mém případě. Pro svou diplomovou práci jsem si zvolila téma Kognitivně-behaviorální terapie obezity, jejíž metodika dodnes tvoří základ přístupu společnosti STOB. Hlavní myšlenkou tohoto pojetí je, že cesta k dosažení a udržení optimální váhy nespočívá jen v úpravě jídelníčku, ale také ve změně myšlení a emocí. Poté, co jsem postupně začala přenášet vzniklou metodiku do své psychologické praxe a začala pořádat první kurzy snižování nadváhy, rozhodla jsem se v roce 1990 založit společnost s názvem STop OBezitě (www.stob.cz). Naše aktivity se postupně rozšiřovaly a jejich součástí už nejsou jen kurzy či vydávání odborných knih a brožur, ale také pořádání pobytu v ČR i v zahraničí, pořádání odborných seminářů, Dnu zdraví či tvorba komunitního
 webu STOBklub, programu Sebekoučink a dalších moderních nástrojů pro snadnější cestu ke zdravému a vyváženému životnímu stylu. Ačkoliv od doby svého založení ušel STOB dlouhou cestu, jeho základní myšlenka zůstává stejná. Je to myšlenka zdravého hubnutí pomocí navození žádoucích změn v myšlení, emocích a chování tak, aby změna byla nejen trvalá, ale přinesla člověku skutečnou radost a vnitrní rovnováhu. Nedávno se do fungování STOBu zapojila nová generace, mé dvě dcery Hanka a Zuzka, s nimiž přišel do STOBu i partner Hanky, Martin Pávek, díky Čemuž STOB zůstává ryze rodinnou firmou. Naším společným cílem je nejenom udržet původní myšlenku, se kterou společnost před téměř 30 lety vznikala, ale zároveň neustále rozšiřovat a zlepšovat naše aktivity a nabízené služby.

Iva Málková

O AUTORECH:

PHDR. IVA MÁLKOVÁ

V roce 1978 absolvovala studium psychologie na Filosofické fakultě. Již 30 let se věnuje problematice obezity. V roce 1990 založila společnost STOB (STop OBezite), která sdružuje na pětset psychologů, lékařů, nutričních terapeutů, cvičitelek a dalších odborníku, jejichž cílem je pomáhat všem, kteří chtějí hubnout s rozumem. Vytvořila metodiku zdravého hubnutí založenou na kognitivne-behaviorálním prístupu, která je základem nejen veškerých nástrojů a materiálu vydaných STOBem, ale i kurzu zdravého hubnutí, které pod záštitou společnosti probíhají.

ING. HANA MÁLKOVÁ

Absolvovala Vysokou školu chemicko-technologickou se zaměřením Kvalita a bezpečnost potravin. Věnuje se poradenství v oblasti racionální, redukční a sportovní výživy. Je spoluautorkou několika knih o výživě a hubnutí, internetového programu Sebekoučink a dalších pomůcek k rozumné redukci váhy.

ING. MARTIN PÁVEK

Je lektorem a projektovým manažerem společnosti STOB. Absolvoval vysokou školu se zaměřením na ekonomii, ale velmi blízká je mu i oblast psychologie a sociologie. Přináší do fungování společnosti nové nápady a přístupy, pro ještě lepší a širší uplatnění ověřené metodiky STOBu.

 

Ukažte tento článek i vašim přátelům:
Real time web analytics, Wordpress visitor counter, Wordpress visitor tracking