DIASTÁZA – ROZESTUP BŘIŠNÍCH SVALŮ TRÁPÍ NEJEN ŽENY PO PORODU, ALE TAKÉ DĚTI A MUŽE

Břišní svaly patří mezi párové svaly, jsou spojeny vazivovým pruhem a mají mnoho zásadních funkcí. Kromě jasných funkcí jako je předklon, rotace, záklon a břišní lis, zajišťuje správné držení těla (přímo se ovlivňují se zádovými svaly), ale také pomáhají ke správnému vyprazdňování. Diastáza (Diastasis recti) je nepřirozený rozestup přímých břišních svalů. Obvykle se spojuje s ženami po porodu, které také velmi často trápí. Málokdo však tuší, že břišní rozestup může mít kdokoli a kdykoli během života – muži, ženy i děti (a to i novorozenci). Nesouvisí totiž přímo s porodem a těhotenstvím, ale především s držením těla, které těhotenství pouze zesílí a zdůrazní. Diastáza pak negativně ovlivňuje v podstatě celé naše tělo.

Nejedná se totiž o kosmetický nedostatek (laicky řečeno jde o poměrně hlubokou mezeru vprostřed břicha, která je hmatatelná i viditelná), ale o narušení funkční souhry břišních a s nimi spolupracujících svalů. Hrozí nebezpečí vzniku pupeční kýly, je nepříznivě ovlivněna ochrana orgánů v dutině břišní a především nefunguje správně téměř žádný sval od pánve až po hlavu. Diastáza ovlivňuje funkci bránice i pánevního dna, průvodním jevem jsou přetížená záda v bederní oblasti

Typickými „kandidátkami“ na diastázu jsou kromě žen po porodu také ženy, které intenzivně posilovaly břicho klasickým silovým způsobem, bez aktivních hlubokých svalů. Takové břicho charakterizuje přetížený, zkrácený, málo pružný přímý břišní sval. Když tyto ženy otěhotní, jejich břicho není dostatečně pružné, aby umožnilo růst dítěte. Dnes je velice módní začít s cvičením velmi brzy po porodu. Často bohužel ženy ve snaze začít rovnou pěkně „zostra” praktikují cvičení, které pro ně nejsou vůbec vhodná, při nichž si naopak mohou ublížit a diastázu ještě prohloubit. Vhodné je tedy zaměřit se nejprve na pánevní dno a pomalu své tělo rovnat a vracet do „normálu“. K tomu velmi dobře poslouží jóga. Pokud trpíte diastázou, je vhodné vyhledat speciální lekce, které se na pánevní dno, střed těla a správné zapojení břišních svalů zaměřují. Jedině to je správná cesta. Pro čerstvé maminky i všechny ostatní, kteří potřebují vyřešit problém s diastázou, ochablým pánevním dnem, nebo špatným držením těla.

ČTĚTE TAKÉ:  JÓGA A PODZIM

TIP: KAŽDOU STŘEDU OD 18.15 hod v Recall centru v Sedmihorkách u Turnova: Lekce jógy zaměřená na posilování pánevního dna, při diastáze…JÓGA (NEJEN) PO PORODU – POSILNĚNÍ PÁNEVNÍHO DNA, PRO VŠECHNY ŽENY. Velice vhodná lekce pro ženy po porodu (po šestinedělí a déle) a doporučuje se i všem dalším ženám jakéhokoliv věku. Povolení pánevního dna je totiž problém, které sužuje ženy v každém věku. Pánevní dno běžně příliš neposilujeme, naopak může být v křeči a tak neplní svou funkci. Během lekce si zpevníte problémové partie, procvičíte pánev, kyčle a krční páteř, zpevníte střed těla, posilníte vnitřní sílu pánevního dna, srovnáte energie v těle.
Test, zda máte diastázu, více o lekci a rezervace na www.recallcentrum.cz

Ukažte tento článek i vašim přátelům: