Co jíst méně nebo vůbec

Ve spolupráci s nakladatelstvím SmartPress a bestsellerovou knihou BioAbecedář Hanky Zemanové vám pravidelně přinášíme tipy na lepší stravování i život. Dnes se podíváme na to, jaké potraviny Hanka Zemanová doporučuje jíst méně a nebo vůbec. Více se dozvíte v její knize (kterou můžete i vyhrát tady).

• Průmyslově zpracované potraviny, které mají ve složení příliš dlouhý seznam použitých ingrediencí a obsahují více druhů různých potravinářských aditiv, tzv. éček.

  • Potraviny s nepřirozenou trvanlivostí, různé polotovary, hotová jídla, fastfood, instantní polévky, konzervované produkty, mražené potraviny, barevné limonády, light produkty či tavené sýry. Tyto potraviny obsahují levné ingredience, škodlivé tuky, cukry a aditiva. Většinou mají mnoho kalorií, jsou zdrojem chemického koktejlu a do těla přinášejí málo výživných látek. Bohužel jsou oblíbené, protože jsou levné a často se prodávají ve výhodných, extra velkých baleních.
  • Staré, nahnilé či naplesnivělé potraviny. Vařte tak, abyste měli co nejčastěji čerstvé jídlo a nezůstávalo vám mnoho zbytků. Luštěniny a obiloviny si ale klidně můžete uvařit na dva až tři dny.
  • Komplikované a těžce stravitelné jídlo, které obsahuje příliš mnoho druhů surovin. Jídlo znehodnocené ohřevem v mikrovlnné troubě.
  • Exotické potraviny, zejména tropické ovoce či jahody a borůvky v zimním období. Ale i nesezónní dovozovou zeleninu, která bývá hojně ošetřována pesticidy (například rajčata a saláty v zimním období).
  • Sířené a proslazované sušené ovoce. Je ošetřeno oxidem siřičitým (E220) a někdy i uměle dobarveno. Týká se to sušeného ovoce s nepřirozeně výraznou barvou jako je například zelené kiwi, červené třešně či oranžové meruňky, které jsou po usušení přirozeně hnědé. Oranžové jsou díky oxidu siřičitému.
  • Bílý cukr, průmyslové sladkosti a umělá sladidla. Velké množství cukru je i v průmyslově vyráběném müsli a rádoby „zdravých“ cereáliích, které se ale více blíží sladkostem než zdravé snídani. Cukr je dnes i v potravinách, kde bychom ho nečekali – v kečupech či celozrnném toustovém chlebu. Slaďme co nejméně. Ke slazení dezertů lze použít sušené ovoce, přírodní nerafinovaný cukr, kokosový cukr nebo sušenou třtinovou šťávu (rapadura nebo panela), která má ale tmavou barvu. Světlé dezerty lze dosladit javorovým sirupem nebo sirupy z obilí, jako je třeba pšeničný či rýžový. Med je skvělý, pokud je lokální, pochází z co nejpřirozenějších chovů a není míchaný s medy z exotických zemí. Med by se neměl zahřívat na vyšší teplotu.
  • Škodlivé tuky, jako jsou margariny, a levné rafinované rostlinné oleje v plastových lahvích. Stejně tak průmyslové produkty, které jsou na rafinovaných tucích založeny. Jde o celý fastfood, chipsy, koblihy, hranolky, předsmažené mražené polotovary, levné sušenky, čokoládové náhražky, náplně a průmyslové čokoládové či jogurtové polevy atd. Z ekologických důvodů omezujte výrobky s palmovým olejem.
  • Bílou pšeničnou mouku a všechny produkty z ní vyrobené. Bílé pečivo, housky, bagety, pizzy, knedlíky, sušenky, průmyslové koláče, ale také instantní jíšky.
  • Průmyslové uzeniny, masové konzervy, vnitřnosti, maso a ryby z velkochovů.
  • Mléčné, průmyslově vyráběné produkty od krav z velkochovů. Vyhýbejme se zejména slazeným, konzervovaným a barveným mléčným výrobkům a taveným sýrům. Zcela vylučme trvanlivé mléko.
  • Průmyslově vyráběné sladké limonády a uměle ochucované sirupy. Stejně tak limonády slazené umělými sladidly. Ovocné čaje či sirupy, kde je místo ovoce jen chemické aroma. Tradiční čínská medicína doporučuje nepít nápoje s ledem.
ČTĚTE TAKÉ:  PÁTÝ JÓGA KEMP V ČESKÉM RÁJI SE USKUTEČNÍ O VÍKENDU 17. – 18. ČERVENCE

Text pochází z knihy Hanky Zemanové – BioAbecedář. vydalo nakladatelství Smart Press.

SOUTĚŽ O KNIHU NAJDETE TADY

Ukažte tento článek i vašim přátelům: