CESTY KE ZDRAVÍ – TIPY INSPIROVANÉ ÁJURVÉDOU

V lednu přichází období, které se vyznačuje chřipkami, angínami, nevolnostmi či trávicími obtížemi. Mnoho lidi může trpět psychickou labilitou, stresem či depresemi. Fyzická bolest se objevuje především v bedrech a kříži. Je proto vhodné v tomto období odlehčit a zařadit očistu těla. Iva Georgieovová radí: Po vánočním hodování prospěje našemu tělu lehčí a plnohodnotná strava. Je potřeba snížit i možné zahlenění, dodat vlákninu a podpořit naši psychiku. Předkládám několik receptů, které můžete o víkendu spojit do pročišťujícího jídelníčku. Jídlo a pití je inspirováno tradičními surovinami našich babiček, které využívaly vše, co jim příroda poskytla a používaly jídlo jako lék, což je také principem ájurvédy.

Denní pití

Fenyklový čaj – Kvalitní fenyklová semena zalijeme horkou vodou a po vyluhování pijeme.

Velmi dobře se hodí po vánočním hodování, kdy vylepší trávení a zlepší vitalitu.

Fenykl (semena)  Zlepšuje naše zažívání, zbavuje křečí a plynatosti. Podpoří naši psychickou odolnost a zvyšuje vitalitu. Podporuje tok mléka u kojících matek. Naše babičky, ale i maminky ho používaly jako základní suroviny pro přípravu dětského čaje na zlepšení  trávení, snížení bolestí bříška a na celkové zklidnění.

Snídaně, svačina

Kaše z jemných ovesných vloček

Jemné ovesné vločky zalijeme kvalitním a čerstvým mlékem, které jsme naředili vodou, přidáme skořici a krátce vaříme. Sladíme tmavým tř. cukrem a je možné obohatit o ghí.

Místo mléka je možné použít mandlové mléko.

Oves obsahuje množství ve vodě rozpustné vlákniny. Tato vláknina se v zažívacím traktu mění na gel a prodlužuje čas nutný ke vstřebání cukrů z potravin a zabraňuje nebezpečným výkyvům v hladině cukru v krvi po jídle. Také díky tomu energie z tohoto jídla vydrží poměrně dlouhou dobu. Ovesné vločky jsou mimo jiné i bohaté na bílkoviny a celkově oves pomáhá snížit alergické potíže.

Zimní salát

Mrkvový salát s jablky, kořenovou petrželí a křenem

6 mrkví, 1 kořenová petržel, 2 jablka, křen, med, troška citrónu a olivový olej.

Mrkev, petržel, jablka a křen očistíme a nastrouháme najemno, přidáme ostatní ingredience a necháme chvilku odstát. Doporučuji nastrouhanou mrkev lehce orestovat na ghí (lepší stravitelnost a Beta karoten). Salát se nemá jíst studený.

Mrkev

Osahuje beta karoten, je účinný zejména na naše správné vidění, dále ulevuje od bolesti na prsou, má také vysoký obsah vlákniny a rovněž snižuje cholesterol. Omlazuje, pečuje o naši krásnou, mladou pokožku a krásné vlasy. Pro jeho lepší uvolnění je důležité mrkev krátce zahřát na kvalitním oleji, nejraději na ghí

Křen

Obsahuje dostatek důležitých živin a má antibiotický účinek. Křen dokáže v našem těle účinně snižovat infekce, je výborným doplňkem léčby při nachlazení, angíně, chřipce a celkovém zahlenění. Je však potřeba, aby byl čerstvý, neoschlý.

Petržel (kořenová)

Podporuje správnou činnost močového systému, uklidňuje, pomáhá odvodnit a normalizovat krevní tlak.

Zelňačka

Slouží k jemnému pročištění zejména střeva.

ČTĚTE TAKÉ:  AKTUÁLNÍ NABÍDKA ZAMĚSTNÁNÍ LEDEN/ÚNOR 2019

(uvedené množství je asi na 1,5 litru polévky)

Ječné kroupy (1 hrnek), 1 mrkev, ghí, bobkový list, cayenský pepř, ochucovadlo bez glutamanu sodného, kořenová petržel, jemné ovesné vločky s klíčky (2 lžíce), kvašené zelí (dle vás asi 1 hrnek), sůl, voda, zakysaná smetana.

Do hrnce si dáme asi tři lžíce ghí a přidáme nakrájenou mrkev a petržel, krátce restujeme, zalijeme vodou a postupně přidáme ostatní ingredience, kromě zelí a zakysané smetany. Zelí přidáme až když je zelenina měkká a zakysanou smetanu až před koncem vaření, dle chuti dochutíme. Do této polévky je možné ještě přidat hrst červené čočky, chuťově to nevadí a zvýší se možný kvalitní dopad na naše zdraví (bílkoviny, živiny).

Jáhlové rizoto s parmazánem

2 hrnky vařených jáhel (vaří se podobně jako rýže), mrkev, špenát, brokolice (1/5 kusu),

tymián, kardamom, ghí, kmín, sůl, nastrouhaný parmazán (asi 1/2 hrnku i o trošku více).

Na ghí si orestujeme nakrájenou zeleninu kromě špenátu (ten používáme rozmražený) a přidáme ho až po orestování ostatní zeleniny. Dodáme koření a popřípadě ještě trošku vody. Zvolna dusíme. Nakonec přidáme  uvařené jáhly, dochutíme a přidáme nastrouhaný parmazán.

Lehký dezert z jablíček

Zralá jablka oloupeme, zbavíme jádřinců a nakrájíme na menší kousky. Spolu se skořicí, kardamomem, hřebíčkem a třtinovým cukrem dáme vařit do hrnce, mírně podlijeme vodou. Když je směs rozvařená, zalijeme ji kukuřičným škrobem, který jsme rozpustili ve vodě. Chvilku povaříme a rozlijeme do misek. Výsledný dezert můžeme dochutit ušlehanou šlehačkou.

Jablka

Pomáhají snížit hladinu cholesterolu, mají vysoký obsah vlákniny. Stabilizují hladinu cukru v krvi, posilují cévy, zejména slabé žíly. Obzvláště bohaté na živiny je slupka jablka (hořčík, karoteny, železo). Ne všem budou dělat dobře syrová jablka, někomu může vadit jejich kyselost a určitá ostrost. Zkuste si z nich dělat čerstvé kompoty, nebo ze slupek jablečné čaje. Spolu s hřebíčkem a skořicí tvoří zejména v chladném počasí lék na naše nervy, zahřejí, pročistí a uklidní.

Krátké upozornění – jedná se o přírodní preparáty, které si připravujete z vlastních zdrojů a na vlastní nebezpečí. Nenahrazují léky a reakce je podle okolností a akutního zdravotního stavu, který já nemohu předvídat.

AUTORKA: Iva Georgievová – praktická Ayurveda

ivaveda@ivaveda.eu, www.ivaveda.eu, ukázka receptů z publikací Jídlem ke zdraví

ROZHOVOR S IVOU GEORGIEVOVOU
IVU ZAŽIJTE NA JÓGA KEMPU 2019!

Ukažte tento článek i vašim přátelům:
Real time web analytics, Wordpress visitor counter, Wordpress visitor tracking